Antalet nyregistrerade etanolbilar har minskat stadigt efter den negativa mediedebatten för tio år sedan, vilket innebar att allt färre bilproducenter satsade på etanolbilar. Det menar Pål Börjesson, professor i miljö- och energisystem vid Lunds tekniska högskola.
– Detta har i sin tur inneburit ett försäljningen av E85 minskat ytterligare. Däremot ökar den så kallade låginblandningen av etanol i bensin som används av vanliga bensinbilar, säger han.
Det finns dock andra länder där etanolbilar ökar, till exempel Frankrike, där man ger ekonomiskt stöd för att konvertera bensinbilar till etanolbilar för att minska klimatutsläppen.
– Detta skulle vara fullt möjligt även i Sverige om nya riktade styrmedel infördes vilket har diskuterats men inte beslutats, säger Pål Börjesson.
Professorn om E85: En politisk fråga
Vad finns det för nackdelar med etanol?
– Globalt finns det etanol som har sämre klimatnytta, men den etanolen kommer inte till Europa. Inom EU har man styrt upp olika kriterier för att vi bara ska använda bra etanol, säger Pål Börjesson.
Han menar att E85 brottas med ett skamfilat rykte, som i stora delar bygger på osaklig kritik.
Varför är det då inte fler etanolbilar på vägarna i Sverige?
– Etanolen har kommit i skymundan av andra alternativ, till exempel satsningen på elbilar. Den negativa mediedebatten gjorde också att politikerna ändrade sig så att etanolen inte premierades lika mycket.
Pål Börjesson menar att det blev ”en ond spiral”.
– Även om man i efterhand har visat möjligheterna med etanol har det ändå inte vänt. Konsumenterna blev lite brända, då är det svårt att komma tilllbaka.
I klippet reder Pål Börjesson, professor i miljö- och energisystem vid Lunds tekniska högskola, ut sanningshalten i några vanliga påståenden om etanol.