Från och med den första augusti ska förstelärare i vissa utsatta områden få 10 000 kronor extra i lön. Tidigare har bonusen varit 5 000 kronor, men för att locka kvalificerad personal till de skolor med störst utmaningar har regeringen beslutat att höja bidraget.
Den politiska förhoppningen är att satsningen ska leda till förbättrade skolresultat i de socioekonomskt utsatta områdena. Men kritiker kallar satsningen för symbolpoltik.
– Det här känns som en quick fix, säger Anders Carlsson som är biträdande rektor på Vivallaskolan i Örebro.
– Jag tror inte att förstelärartillägget kommer ge en långsiktig effekt med bättre arbetsmiljö och ökad måluppfyllelse i skolan, säger han.
Alla lärare behövs
Anders Carlsson tror att en löneökning kan bidra till att locka nya lärare till skolan, men framhåller att det är minst lika viktigt att satsa på dem som redan arbetar där.
– Jag tror man behöver satsa på en generell ökning av lärarnas löner i utsatta områden, istället för att bara satsa på några få individer. Det kan leda till avundsjuka som gör att duktig personal slutar.
– Det är viktigt att alla som arbetar i utsatta områden stannar kvar så att vi får kontinuitet och en god arbetsmiljö, säger han.
Känns som ett lotteri
Även Lärarförbundet vittnar om att bidraget har skapat osämja och en känsla av orättvisa bland dess medlemmar.
– En del tycker att det känns som att ett lotteri avgör vem som får de här pengarna. Om lärarnas arbetsuppgifter är snarlika är det lätt att ifrågasätta varför den ena kollegan får mer pengar än den andra, säger Maria Rönn, vice ordförande i Lärarförbundet.
Inga tecken på förbättrade resultat
Forskning från Göteborgs universitet visar att det inte går att säga att satsningen på förstelärare har lett till förbättrade skolresultat.
– Det finns inget i våra studier som pekar på det, och jag har inte sett det någon annanstans heller, säger forskaren Catarina Player-Koro.
Här kan du läsa om hur Sveriges utbildningsminister ser på kritiken.
Vad är en förstelärare?
Förstelärare blir den som har en lärarlegitimation och som rektorn anser är extra yrkesskicklig inom sitt ämne.
Huvudmannen (vilket ofta är kommunen) bestämmer hur många förstelärare varje skola får anställa.
Förstelärare ska främst arbeta med undervisning och uppgifter som hör till undervisningen. Men de ska också arbeta med att utveckla skolans verksamhet – vilket kan se olika ut på olika skolor.
Förstelärarens arbetsuppgifter utöver undervisning kan till exempel vara att:
- coacha andra lärare
- initiera pedagogiska samtal och leda projekt i syfte att förbättra undervisningen
- stödja/ansvara för lärarstudenter
- vara huvudansvarig för ämne eller ämnesövergripande arbete
Källa: Lärarförbundet