Regeringens utredare Maria Wetterstrand, före detta språkrör för Miljöpartiet, föreslog våren 2019 att flygbolagen om två år ska blanda in minst en procent biodrivmedel i flygbränslet. År 2030 ska det vara mycket mer – nästan en tredjedel. Men det är långt dit. Det saknas pengar och förslag från regeringen väntas komma först i vår.
Tekniken är dyr, det kommer att behövas stora mängder skogsråvara och än så länge finns inte en enda fullskaleanläggning i Sverige. Samtidigt ökar flygtrafiken i världen snabbt.
– Jag väntar på att det ska komma politiska beslut. Jag tror det är svårt att få investerare att våga investera stora pengar i att producera biodrivmedel för flyget om man inte vet att det finns en efterfrågan. Och det är det som de politiska styrmedlen ska göra, säger Maria Wetterstrand.
Proposition i vår
Energiminister Anders Ygeman (S) hälsar via sin pressekreterare att regeringen fortfarande bereder frågan men att en proposition kring biodrivmedel är planerad till våren.
I dag finns inga fullskaliga anläggningar i Sverige för att tillverka biobränsle för flyget. Kommunala Göteborgs Energi hade under några år en testanläggning för biogastillverkning på Hisingen i Göteborg men anläggningen är nu nedlagd på grund av att den inte var lönsam. Göteborgs Energi har försökt sälja anläggningen men utan att lyckas.
– Det ligger närmast till hands att man först gör bioflygbränsle från samma produktion som man gör för biltrafiken, det vill säga i befintliga raffinaderier som redan idag gör biobränsle, säger Maria Wetterstrand.
Enligt Wetterstrand kommer det sannolikt att dröja flera år innan en ny anläggning med ny teknik är på plats eftersom få privata investera vill satsa de mångmiljardbelopp som krävs idag.