Kvinnor står för de mesta klädinköpen. Genomsnittssvensken konsumerar enligt Naturvårdsverket runt fjorton kilo textil varje år och slänger på ett år knappt åtta kilo textilier i soporna. Kvinnor i singelhushåll släpper ut 74 kilo växthusgaser per år och män 54 kilo per år, enligt nya siffror från forskningsprogrammet Mistra Sustainable Consumption på Kungliga Tekniska Högskolan.
För att nå de köpstarka kvinnorna försöker allt fler företag marknadsföra sig genom så kallade influencers som har många modeintresserade kvinnliga följare på sociala medier.
Influenser lockar följare med klimatsmarta köp
SVT Agenda har träffat Ellinor Bjurström, tidigare modell och nu en aktiv influencer. Ellinor Bjurström köpte tidigare kläder i stora mängder utan att tänka på klimatet. I dag har hon en mer medveten konsumtion och handlar mycket på second hand.
– Det är lite som en trend att bry sig om miljön nu. Jag har märkt att mina följare är mer medvetna om miljön idag, säger Ellinor Bjurström.
Samtidigt försörjer hon sig genom att marknadsföra olika produkter på sociala medier.
– Jag tar väl kanske 20 000 kronor för ett inlägg, 17 000 kronor kanske, säger hon.
Vill hitta samarbeten med klimatsmarta företag
Nu vill hellre hon samarbeta med mer klimatmedvetna företag i framtiden.
– Jag kommer inte kunna sluta göra reklam helt, för det är lika med att jag säger upp mig men jag kommer verkligen att tänka på vad det är för företag jag väljer att jobba med, säger Ellinor Bjurström.
Växthusgasutsläpp kopplat till klädinköp
Singelkvinnor:
Växthusgasutsläpp: 74 kg per år och person
Utgifter: 7 812 per år och person
Singelmän:
Växthusgasutsläpp: 54 kg per år och person
Utgifter: 5 250 kronor per år och person
Medelperson:
Växthusgasutsläpp: 62 kg per år och person
Utgifter: 5 605 kronor per år och person
Källa: KTH
Konsumentundersökning
- Kvinnor, yngre (upp till 45 år), och storstadsbor har överlag ett mer miljömedvetet beteende i relation till textilkonsumtion.
- Kvinnorna gör överlag gör mer miljömedvetna val än män och kan dessutom i större utsträckning än män tänka sig att förändra sitt beteende ytterligare. Samtidigt handlar kvinnor mer textilier än män.
- I köpögonblicket är utseende, passform och pris de faktorer som främst avgör.
Källa Naturvårdsverket