I takt med att e-handeln ökar så ökar även returerna och särskilt inom modebranschen. I genomsnitt skickas 22 procent av klädesplaggen tillbaka visar en studie från Göteborgs universitet. Enligt Michael Browne, professor i Industriell och finansiell ekonomi & logistik och en av författarna till studien, är det få konsumenter som vet vad som händer med returerna.
– När kunden lämnar tillbaka returen tror de ofta att det är en väldigt enkel process men vad vi kunde se är rutten kläderna tar i många fall en väldigt lång väg, säger Michael Browne.
”Naturligtvis får det konsekvenser”
Klädesplagg beställda från svenskbaserade företag kan färdas hundratals mil när de returnerats. Det är inte ovanligt att en retur först skickas tillbaka till återförsäljaren som i sin tur skickar paketet vidare till exempelvis Polen eller till och med Asien. Där kontrolleras plagget och paketeras om innan det skickas tillbaka till återförsäljaren i Sverige som först då kan sälja plagget igen.
– Naturligtvis får det konsekvenser för miljön med koldioxidutsläpp och energin som används vid transporter och så vidare, säger Michael Browne.
Små förändringar behövs
Kunder som shoppar online tenderar att beställa hem fler plagg än vad de planerar att behålla. Det kan bero på osäkerhet kring passform, storlek eller vilken färg som passar en bäst. Michael Browne säger att små förändringar så som bättre information om plaggen kan göra stor skillnad och minska antalet returer.
– Det är väldigt viktigt hur bilderna på webbsidorna ser ut. Att färgen, materialet och form på bilderna stämmer överens med verkligheten och det behövs bättre storleksguider.