Den bokslutskommuniké som i dag presenterades av bolaget visar att SJ under 2013 gjorde en vinst på drygt 200 miljoner kronor.
Resultatet innebär mer än en halvering av vinsten jämfört med året före.
Men trots det kraftigt försämrade resultatet tänker styrelsen, enligt rapporten, föreslå att en del av vinsten delas ut till statskassan, något som lett till att Finansdepartementet i dag säger att man ska se över kraven.
– Det kan vara ett aktuellt med en översyn av SJ:s udelningskrav, säger Hans Lindberg, statssekreterare på finansdepartementet i en intervju med SVT.
Krav på vinstdelning
Regeringen kräver att helstatliga SJ ska dela ut en tredjedel av vinsten varje år om bolaget uppfyller vissa finansiella mål, däribland tio procents avkastning på eget kapital över en konjunkturcykel.
Kritiken mot avkastningskraven har varit hård mött från bland annat fackförbundet Seko.
Även den tidigare moderatledaren Ulf Adelsohn, som under nio år var ordförande för SJ, är kritisk till politiken.
I en kommentar till SVT under gårdagen hävdade Adelsohn att hans kritiska inställning till vinstudelningspolitiken bidrog till att han 2011 avsattes från sin post.
– Jag sade att vi har inte råd att dela ut, ändå krävde de utdelning. Om jag inte hade blivit avsatt hade jag avgått. Men det var mycket roligare att bli avsatt.
400 har varslats
Att SJ skulle uppvisa ett dåligt resultat var väntat. Redan i december kom uppgifter om att SJ måste spara en miljard kronor på tre år för att kunna möta den ökade konkurrensen inom järnvägstrafiken.
Som en följd av besparingarna varslades i januari 400 anställda inom administration och försäljning, och SJ meddelade även att man kommer att lägga ned ett 20-tal resebutiker runt om i landet.
Enligt SJ utgör besparingspaketet ett verktyg för att man ska kunna bli konkurrenskraftiga på sträckan Stockholm-Göteborg, som från och med i år även trafikeras av det Hongkongbaserade företaget MTR och svenskägda Citytåg.
Sträckan har historiskt sett varit bolagets mest lönsamma.
Avreglering bakom ras
Enligt SVT:s Knut Kainz Rognerud, som bevakat bolaget under lång tid, är avregleringen en av förklaringarna till SJ:s problem.
– Sedan 90-talets avreglering och privatisering av stora delar av det som en gång var Statens Järnvägar har SJ haft ekonomiska problem.
I ett pressmeddelande säger SJ:s vd Crister Fritzson att dagens resultat inte når upp till förväntningarna.
– Vi når inte upp till önskat resultat under det gångna året vilket understryker behovet av ett antal kraftfulla åtgärder och förbättringar, inte minst som vi i höst möter konkurrens på sträckan Stockholm-Göteborg. Vi har påbörjat ett förbättringsprogram som ska sänka SJ:s kostnader med 1 miljard kronor över en treårsperiod.