I morgon skulle det vara slut med möjligheten att köpa biljett ombord på SJ:s tåg. Men nu inför man i stället ombordköp via mobilsajten, och tiden för biljettköp med kort och kontanter ombord förlängs.
-Det har varit en väldig diskussion och vi har verkligen lyssnat på resenärerna. De kunder som inte hunnit köpa biljett innan de kliver ombord har nu möjlighet att göra det genom sin mobiltelefon, säger SJ:s vd Crister Fritzson, till TT.
Ny teknik klar i januari
Tidigare har det inte varit möjligt att boka biljetter via mobilsajten efter avgång eftersom bokningarna då försvinner ur systemet, men från och med den första januari är ny teknik på plats. SJ förlänger även möjligheten att köpa biljett ombord med kort och kontanter till den första januari. Den möjligheten skulle ha tagits bort den 15 november.
Beslutet att ta bort ombordbiljetterna har mött kritik, även Konsumentombudsmannen har reagerat och sagt att det bryter mot EG-förordningen att inte ge personer med funktionshinder eller nedsatt rörlighet möjlighet att köpa biljett ombord.
-När Konsumentombudsmannen kommer med sitt uttalande så får vi hantera situationen för de funktionsnedsatta. Vi har jobbat nära handikappförbunden för att se till att det här är en bra lösning och vi har fått acceptans från dem, säger Fritzson.
En procent säljs ombord
I september beslutade SJ att sluta sälja biljetter ombord på tågen. I dag säljs bara omkring en procent av biljetterna ombord och enligt SJ:s beräkningar förlorar företaget cirka 60 miljoner per år på resenärer som inte köpt biljett, som SJ:s personal inte hunnit visera eller som chansar på slippa betala. Dessutom kostar det att erbjuda biljettköp ombord.
Beslutet att sluta sälja biljetter på tågen via kort och kontanter skulle ha trätt i kraft den 15 november, nu skjuts det upp till den 1 januari 2013. I stället blir det möjligt att köpa biljett ombord via företagets mobilsajt.
Källa: SJ (TT)