Sju av åtta partier vill fördubbla resandet

Uppdaterad
Publicerad

2008 sattes det upp ett mål att kollektivtrafiken ska fördubblas till 2020. Sju av åtta riksdagspartier är positiva, Sverigedemokraterna menar att det inte är något som engagerar partiet.

– Politiken är full med fantastiska mål som låter bra när de formuleras men har liten betydelse i vardagen, säger Tony Viklander, ledamot i trafikutskottet, som istället vill att det fokuseras på sakfrågeproblem inom kollektivtrafiken, som bristen på underhåll av järnvägen.

Målet om att andelen resor med kollektivtrafiken ska fördubblas till 2020 kommer från en utredning från 2008. Branschen själv kom i samtal med regeringen fram till att man skulle följa utredningens rekommendering att ha en målsättning med fördubblad kollektivtrafik.

De sju andra partierna är positiva till fördubblingsmålet men är olika optimistiska om hur möjligt det egentligen är att klara av det. Kristdemokraterna menar att det ”bör ses som ett delmål för en långsiktig målsättning” medan Socialdemokraterna tycker att det ”är fullt nåbart och bör prioriteras”.

Så tycker partierna

Centerpartiet

Partiet är för fördubblingsmålet, särskilt fördubbling av kollektivtrafikens marknadsandel.

– Däremot kan det inte förväntas ske med ett dubblerat ekonomiskt underskott jämfört med i dag, säger Anders Åkesson, ledamot i trafikutskottet. Centerpartiet ser ser nya sätt att utföra upphandling och nya affärsmodeller som ett sätt att dels öka kollektivtrafiken och uppnå högre ekonomisk effektivitet.

Moderaterna

Moderaterna anser att fördubblingsmålet för kollektivtrafiken är mycket viktigt. Partiet vill se fler i arbete, större arbetsmarknadsregioner och minskad klimatpåverkan.

Jesper Wigardt, pressekreterare hos Moderaterna, skriver i ett mail att ”en fördubblad kollektivtrafik bidrar till att göra upptagningsområdena för arbetsmarknadsregionerna större, vilket i sin tur ger kumulativa effekter som skapar fler jobb, samtidigt som fler kan resa längre, med mindre påverkar på klimatet och miljön”.

Kristdemokraterna

Kristdemokraterna menar att det är bra med ett fördubblingsmål och att 2020 bör ses som ett delmål för en långsiktig målsättning att fördubbla kollektivtrafiken. Det ska inte försämras för bilister utan kollektivtrafiken ska göras så attraktiv att resenärerna själva väljer att åka med kollektivtrafiken.

Folkpartiet

Folkpartiet är positivt och tycker enligt Lars Tysklind i trafikutskottet att det är utmärkt att branschen själv valt att fokusera på utökade marknadsandelar. Han menar också att det ska vara branschen som sätter målen. De nationella styrmedel som engagerar partiet är främst underhåll av infrastrukturen.

Vänsterpartiet

Vänsterpartiet vill satsa 7,5 miljarder i statsbidrag till den lokala kollektivtrafiken och med riktat stöd för glesbygd. För att fördubbla antalet kollektivtrafikresenärer till 2020 anser partiet att staten ska införa stöd till spårtrafik, snabbussar och kollektivtrafik på vatten. Dessutom vill partiet genomföra ett försök med avgiftsfri kollektivtrafik i ett storstadsområde och ett glesbygdsområde för att pröva om det är ett effektivt sätt att öka antalet resenärer inom kollektivtrafiken och minska privatbilismen.

Socialdemokraterna

Enligt Anders Ygeman, partiets ordförande i Trafikutskottet, är fördubblingsmålet viktigt för partiet. Målet att fördubbla resandet till 2020 är fullt nåbart och bör prioriteras. Däremot tror han att det blir svårare att nå ett mål om att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandelar, i så fall ”krävs mer pengar och en aktivare roll från staten”.

Miljöpartiet

Miljöpartiet vill fördubbla andelen som reser med kollektivtrafik och anser att det kräver investeringar och att kollektivtrafiken prioriteras före nya motorvägar. Denna utveckling behöver enligt partiet säkras och påskyndas genom statlig medfinansiering av till exempel spårvägar.

Sverigedemokraterna

Tony Viklander, ledamot i trafikutskottet, menar att ett fördubblingsmål inte är något som engagerar partiet.

– Politiken är full med fantastiska mål som låter bra när de formuleras men har liten betydelse i vardagen, säger han.

Han menar att partiet istället fokuserar på sakfrågeproblem inom kollektivtrafiken, som bristen på underhåll av järnvägen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Fokus miljö – #dinröst

Mer i ämnet