Sjuksköterskorna Janne Kautto och Andreas Thelander har fått in ett prio 1 larm från 112. Det är ett kortfattat larm om en man som fallit och nu blöder. Sirenerna sätts på och ambulansen far i hög fart till platsen. När ambulansen kommer fram står mannen upp och det visar sig att han inte är i något livshotande tillstånd.
– Det här är ett typiskt ärende som en mottagare tagit och bara skickat ut och där man inte gjort någon fördjupad analys.
Vad borde man gjort då?
– Man borde kanske ha frågat om han varit avsvimmad eller inte, står han eller ligger han ner till exempel. När informationen är såhär kort att man inte ens tagit reda på mannens namn så blir det väldigt bristfälligt för oss och det ökar också beslutstiden hos patienten, säger Janne Kautto, ambulanssjuksköterska.
Viktigt med fördjupade frågor
Janne Kautto jobbar som ambulanssjuksköterska i Stockholm och är också ordförande för Riksföreningen för ambulanssjuksköterskor. Han tycker att det gör stor skillnad när det är en sjuksköterska som skickar ut ambulanserna mot när larmoperatörerna gör det. I flera landsting och regioner har man just ställt krav på SOS Alarm att alla eller majoriteten av de vårdsamtal som kommer in till SOS alarm ska bedömas av en sjuksköterska. Något Janne Kautto tycker är bra.
– Det har varit vissa perioder då man märker att det är färre sjuksköterskor på SOS-centralen. Det innebär då att vi får fler korta larm där det i princip bara står prio 1, andnöd, utan att specificera om det också finns några andra omständigheter som till exempel allergi, kol eller astma.
Och att för få frågor ställts i samtalet kan leda till att ärendet blir helt felprioriterat enligt Kautto.
– Om man ställer några fördjupande frågor så kanske det inte är prio 1 uppdrag utan prio 2, eller att ärendet kanske rentav ska hänvisas till vårdcentralen. Det tror jag en sjuksköterska lättare kan bedöma än en larmoperatör som inte har den medicinska kompetensen, säger Janne Kautto.
Han säger dock också att även sjuksköterskor naturligtvis kan prioritera fel, att bedöma någon patient i verkligheten är lättare. Dessutom är inringaren inte alltid så tydlig med vad han eller hon har problem med.
– Men jag tror att en sjuksköterska har mer i bagaget, för det ska ju vara kvalificerade sjuksköterskor på SOS Alarm.
Omvårdnad stor del
Ambulanssjuksköterskorna Janne Kautto och Andreas Thelander har fått in ännu ett uppdrag. Det är en prio tvåa. Ambulansen åker enligt fartgränserna och kommer fram till en äldre kvinna som svimmat och slagit i huvudet. Kvinnan, som är vid medvetande och pratar när vi kommer upp till lägenheten, läggs på en bår och körs in till sjukhuset.
– Det är ett rejält jack, det behöver sys, säger Janne Kautto när kvinnan undersöks lite närmre i ambulansen.
Janne Kautto menar att hans jobb till stor del också handlar om omvårdnad, att prata med patienterna och att få dem att kännas sig lugna. Men han tycker att det är mycket viktigt att prioriteringen av de olika ärendena blir rätt.
– Är det för många prio 1-larm och vi måste åka till fler än vi har resurser till ,då leder det till att folk får vänta i onödan. Och om ett uppdrag har för hög prioritet så kan det bli andra mer akuta sjukdomsfall som tvingas vänta, säger Janne Kautto, ordförande för Riksföreningen för ambulanssjuksköterskor.