En studie utförd vid UCLA i Kalifornien, USA, visar att för mycket tid vid skärmar försämrar barns förmåga att interagera socialt. Enligt en av medförfattarna till studien, professor Patricia Greenfield, har vi intresserat oss för mycket av fördelarna med att använda digitala medier i undervisningen att vi glömt bort nackdelarna.
Professor Greenfield menar att för mycket användning av surfplattor minskar barns sensitivitet för emotionella uttryck vilket gör det svårare att förstå vad andra människor känner.
”När den personliga kontakten ersätts med interaktion via skärmar verkar de sociala förmågorna försämras”, skriver Greenfield.
Forskarna undersökte hur två grupper av barn i sjätte klass kunde bedöma känslor utifrån ansiktsuttryck på bilder och video. En av grupperna fick därefter tillbringa fem dagar utan tillgång till elektronisk uttrustning medan den andra gruppen fortsatte som att använda skärmar vanligt. Det visade sig att de sammanlagt tillbringade 4,5 timmar per dag framför skärmar i skolan och hemma.
Sociala varelser
Efter fem dagar utan skärm förbättrades barnens förmåga att läsa av ansikten markant jämför med de barn som hade använt elektroniska apparater. Antalet feltolkningar av olika ansiktsuttryck minskade med en tredjedel.
Yalda Uhls, som ledde projektet, konstaterar att barn inte kan lära sig icke-verbala emotionella signaler från en skärm på samma sätt som när man kommunicerar ansikte mot ansikte.
– Om man inte övar sig i att kommunicera ansikte mot ansikte kan viktiga sociala färdigheter gå förlorade. Vi är sociala varelser och behöver apparatfri tid, säger Uhls.