Regeringen ger i uppdrag att utreda en skatt på flygresor. Foto: TT

Skatt på flyg ska utredas

Uppdaterad
Publicerad

Regeringen utreder möjligheterna att införa en ny skatt på flygresor. Syftet uppges i första hand vara att nå målet om att Sverige ska bli ett av världens första fossilfria länder.

Men kritiken är kompakt från branschen och oppositionen.

Hur skulle en skatt på flygresor kunna utformas så att flygets klimatpåverkan kan minska och konsumenterna bli uppmuntrade att välja alternativ som är mer miljövänliga? Det vill regeringen nu utreda, som en del i målet att Sverige ska bli ett av världens första fossilfria välfärdsländer.

Chefsjuristen Gabriella Loman har utsetts till utredare och ska vara klar med uppdraget senast 30 november nästa år.

Men oppositionen är mycket kritisk.

– En nationell skatt på flyg blir bara ett stort slag i luften, säger Anders Åkesson som är infrastrukturpolitisk talesperson för Centern.

”Borgerliga partier vill sänka skatten”

– Självklart är det många som har synpunkter när man pratar om nya skatter. Det är klart att det kan skapa oro i branschen. Att borgerliga partier bara vill sänka skatter, det är inte precis någon nyhet, säger finansminister Magdalena Andersson (S) till TT.

Syftet med skatten är att även flyget ska vara med och betala sina klimatkostnader, säger finansministern och menar att det också handlar om att försöka styra resenärerna mot mer miljövänliga transportsätt.

– Samtidigt är det så att Sverige är ett långt och stort och glesbefolkat land och flyget är viktigt för jobb och sysselsättning i Sverige. Därför ska utredningen ha med sig båda de här aspekterna när man tittar på en flygskatt.

Utredarna ska lämna förslag på en skatt på flygresor som minskar flygets klimatpåverkan och uppmuntrar konsumenterna att välja alternativ som är mer miljövänliga.

Minska miljöpåverkan

Utredaren ska även se över hur skatten kan utformas så att den samverkar med målen om jobb, tillgänglighet och konkurrenskraft i alla delar av landet, skriver regeringen i ett pressmeddelande.

Men enligt flygbranschens företrädare är utsikterna att lyckas mycket små. Flera länder som försökt, däribland Nederländerna, Irland och Danmark, har övergivit skatten eftersom den fått negativa samhällsekonomiska konsekvenser, enligt en rapport från intresseorganisationen Svenskt Flyg.

”Internationell erfarenhet visar att flygskatt blir en förlustaffär för statskassan”, skriver Svenskt Flyg i rapporten.

– Som jag förstår direktiven blir det här en skatt för att minska miljöpåverkan. Men det här har man utrett redan 2006 och man kom då fram till att en skatt får minimal effekt för miljön, säger Svenskt Flygs generalsekreterare Anna Wilson.

– Det skulle så klart bli ännu tuffare för flygbolagen än det redan är. Det här är en bransch med låg marginal. Det skulle kunna hota jobb inom flyget, men även utanför flyget. Hela besöksnäringen är beroende av flyget, säger Wilson.

”Drabbar landsbygden”

Jan-Olov Bergling på Svenska Flygbranschen tycker att det kan finnas en poäng i att frågan utreds eftersom flygskatter är så samhällsekonomiskt dåliga.

– På så vis kan det vara bra att frågan utreds och avförs en gång för alla, säger Jan-Olov Bergling.

Men Moderaternas talesperson i skattefrågor, Niklas Wykman, pekar på att en utredning av skatt på flyg är en signal som i sig drabbar Sverige utanför storstadsområdena.

– Det här är en signal som slår mot jobb och tillväxt i de områden som ligger utanför Stockholms tunnelbanenät, säger Wykman.

– Vi uppmanar Magdalena Andersson att lägga ner den här utredningen innan den ens hinner börja.

Dyrare resor

Centerpartiets Anders Åkesson tror inte att skatten kommer fungera som regeringen tänkt sig.

I södra Sverige kommer den, enligt Åkesson, leda till att folk flyger från Köpenhamn i stället, medan de som bor i norra Sverige får dyrare resor för de saknar alternativ.

– Jag ser inte någon rimlig anledning att införa en nationell skatt på flyg. All tidigare erfarenhet med en nationell skatt på flyg visar att den är fullkomligt meningslös. Det kommer bara att vara skadligt för de delar av Sverige där annan lokaltrafik är dåligt utbyggd, säger Åkesson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.