Sverige har i många år fått okej från EU att låta rena biodrivmedel som HVO100 och E85 slippa skatt. Men nu tror regeringen att det är slut med det när EU ändrat reglerna. Därför har regeringen lagt fram ett förslag om att rena biodrivmedel ska in i systemet för reduktionsplikt (se faktaruta).
Remisstiden går ut om en månad. I dag vill inte energiministern säga om regeringen ytterligare en gång ska försöka övertala EU-kommissionen att få fortsätta ha skattebefrielse eller om biodrivmedel måste in i reduktionsplikten.
– Just nu ser vi över alla möjligheter, säger Khashayar Farmanbar (S).
Men ser du själv en risk för prischock om ni lägger på skatt?
– Det finns en risk för prispåverkan för konsumenterna, och det är en av de viktigaste faktorerna vi har i vågskålen.
30 kronor för HVO, vad säger du om den prisnivån?
– Vi tar fram A- och B-planer för att se var EU-kommissionen landar och vad remissvaren kommer att bli. Jag vill gärna invänta dem innan jag uttalar mig.
Så funkar reduktionsplikten
Reduktionsplikten innebär att drivmedelsleverantörer varje år måste minska växthusgasutsläppen från bensin och diesel genom inblandning av förnybara och fossilfria drivmedel.
Kravet ökar succesivt till 2030 då utsläppen ska ha minskat med 28 procent för bensin och 66 procent för diesel.
Den 1 januari 2022 höjdes reduktionen till 7,8 procent för bensin och till 30,5 procent för diesel. Det ledde till att priset på diesel steg mer än en krona.
År 2030 förväntas sammantaget mer än 60 procent av den bensin och diesel som används vara fossilfri.
Vad är biodrivmedel?
Marknaden för drivmedel i Sverige består till största delen av bensin och diesel med inblandning av biodrivmedel. Övriga drivmedel på marknaden är fordonsgas samt de flytande drivmedlen E85, ED95, ren fame och ren HVO. Fame är en förkortning av fettsyrametylester och är en typ av biodiesel. Med HVO menas vätebehandlade fetter och oljor. E85 och ED95 är etanoldrivmedel som används i personbilar med en särskilt anpassad bensinmotor (E85) samt bussar och lastbilar med en särskilt anpassad dieselmotor (ED95). Under sommartid innehåller E85 ca 85 volymprocent etanol och under vintertid ca 76 volymprocent etanol. Resten av drivmedlet utgörs av bensin och tillsatser. ED95 innehåller 95 volym- 11 procent etanol och 5 volymprocent tillsatser.
Den etanol som används i Sverige produceras av livsmedels- och fodergrödor som vete och majs, men etanol kan även produceras av t.ex. restprodukter från skogen.
Ren fame används i bussar och lastbilar med särskilt anpassade motorer. Sådana fordon kan även tankas med vanlig diesel. Den fame som används i ren form i Sverige produceras av raps.
Ren HVO används framförallt i bussar och lastbilar med vanliga dieselmotorer, men fler och fler dieselbilar certifieras för att använda drivmedlet. Av den HVO som användes i ren form i Sverige 2020 hade ca 55 procent producerats av avfall och restprodukter (52 procent slakteriavfall och 3 procent tallolja). Övriga 45 procent hade producerats från livsmedels- och fodergrödor i form av palmolja och raps. Under 2021 har det kommit en ny höginblandad bensinkvalitet på den svenska marknaden, med 68 volymprocent förnybar bensin, 10 volymprocent förnybar etanol och 22 volymprocent fossil bensin.
Källa: Regeringen