– Skolan är väldigt viktig för att återupprätta trygghet för barn som upplevt förluster redan tidigt i livet, säger Mikael Drackner som är projektledare för Bris verksamhet ”Tillsammans för barn som flytt”.
En bra start i Sverige är avgörande för både samhället i stort och för barnen som flytt hit. I den processen spelar skolan en nyckelroll, både som en trygg punkt i en annars osäker tillvaro och som en väg in i det svenska samhället, konstaterar Bris i rapporten ”Skolans roll för barn som flytt” som presenteras i dag.
Påverkar barnens situation i skolan
Enligt Bris lever många barn som flytt hit i en ”permanent tillfällighet” präglad av ovissheten om man ska få stanna i Sverige eller inte. En ovisshet som i kombination med en för många nyanlända osäker bostadssituation och ekonomisk utsatthet påverkar barnens situation i skolan.
Men skolan kan inte ensam axla ansvaret för de nyanlända barnen konstaterar Bris som efterlyser mer och bättre samverkan mellan skolan och andra viktiga samhällsfunktioner, exempelvis hälso- och sjukvården. För skolans del handlar det, enligt Bris, om att bygga upp en stödjande struktur kring de nyanlända eleverna där mottagandet av dem är ett gemensamt ansvar för hela skolpersonalen.
Skolplikt under asylprocessen
Bris vill också, bland annat, att permanenta uppehållstillstånd bör vara huvudregel och att skolplikt införs för barnen redan under asylprocessen.
– Det som kan vara svårt för skolan är att man inte vet hur länge ett barn ska stanna i skolan eller i Sverige. Men skolan måste bemöta barn som om de är här för att stanna för att inte förlänga tiden på flykt för barnen, säger Mikael Drackner.