Roland S Persson, professor i pedagogisk psykologi. Foto: SVT

”Skolorna upptäcker inte de särbegåvade”

Uppdaterad
Publicerad

Roland S Persson, professor i pedagogisk psykologi, är kritisk mot skolorna som inte upptäcker de särbegåvade eleverna – som ofta har det svårt att hitta sin plats i skolan.

Enligt Persson är två procent av eleverna särbegåvade, det villsäga har en hög IQ och lär sig ovanligt snabbt. SVT Nyheter har tidigare i dag berättatatt många av dessa barn får problem i skolan.

– Min forskning har visat att skolorna inte upptäcker de härbarnen. Lärarna behöver utbildning för att förstå de här barnen, sa Roland S Perssoni kvällens Aktuellt.

Lärarna måste utbildas

Han menar att lärarna måste lära sig att möta de särbegåvadebarnen på deras egen nivå och att det kan vara en bra idé att flytta upp dem enklass om de är emotionellt mogna.

– I min studie frågade jag lärarna vad de menade med en begåvningoch de svarade att det är idealeleven som gör som hon blir tillsagd.

Persson menar att de särbegåvade barnen kan skilja sig åt ochvara svåra att urskilja. De finns de som ger upp och inser att de inte kan lärasig mer och så finns de som är kreativa och har vad han beskriver som en ”enaståendebegåvning att fokusera”.

Särskilda skolor

I Danmark har man valt att starta speciella skolor för de särbegåvadebarnen där de får utvecklas i sin egen takt och slippa bli rastlösa. Det är enmetod som Roland S Persson värjer sig emot.

– Det är en ovanlig metod för att åstadkomma något för de härbarnen. De flesta länder har valt att låta dem gå i normalskola och det bör varautgångspunkten i alla fall.

Särskild kultur

Han tror att det finns en allmän kultur i skolan där problemensom uppstår för de särbegåvade anses vara tabu.

– Det är ett stort problem att lärarna inte är utbildade utanhar en kultur med sig att begåvade barn är barn som gör som de blir tillsagda. Mansaknar kunskap om hur de här barnen är.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.