När Riksrevisionen i torsdags morse publicerade sina granskningsresultat tog det blixtsnabbt fart i den offentliga debatten. För Skolverkets del handlade kritiken om att myndigheten inte kontrollerat och följt upp på vilka grunder skolor exkluderat en relativt hög andel elever från kunskapsmätningen.
Företrädare för den politiska oppositionen anklagade främst utbildningsminister Anna Ekström (S) för att medvetet ha medverkat till att ge en förskönad bild av svenska elevers kunskapsnivå. Men även Skolverket och dess generaldirektör Peter Fredriksson blev ifrågasatt.
Förvrängning
På måndagen publicerade Skolverket en längre kommentar med budskapet att debattörer dragit för stora växlar på – eller förvrängt – Riksrevisionens kritik.
– Riksrevisionen gör ju inga som helst antaganden om att det skulle vara mygel, fusk eller trixande med siffrorna. Det kan man ju tro när man tar del av alla reaktioner, säger Skolverkets gd Peter Fredriksson.
Han understryker att Skolverket inte har några som helst invändningar mot den kritik Riksrevisionen ger myndigheten.
– Vi håller med om att vi bör vässa vår utbildning för skolorna och följa upp andelen exkluderade elever, säger han.