Anna Pernestål Branden tror att vi inom ett par år kan få se liknande tester med fullstora bussar. Foto: Marko Säävälä /TT

Snart rullar självkörande bussar i kollektivtrafiken

Publicerad

Ett pilotprojekt med självkörande elektroniska bussar har gjort succé i Kista utanför Stockholm. Nu ska bussarna testas även i reguljärtrafik – för första gången någonsin i Europa.

Det är bussoperatören Nobina som tillsammans med forskare vid Kungliga Tekniska Högskolan har låtit två självkörande elektroniska bussar trafikera en sträcka på en och en halv kilometer i Kista. Projektet startade i januari och har varit så lyckat att bussarna i slutet av oktober ska testas även i reguljärtrafik. Därmed blir Järfälla nordväst om Stockholm först ut i hela Europa med att ha förarlösa elektroniska bussar i kollektivtrafiken.

– Det som användarna har lyft fram som viktigast från testet i Kista är att tjänsten är trygg och säker. Det har funnits en värd i bussarna och det påverkar förstås känslan av trygghet även när det är helt förarlöst, säger Anna Pernestål Brenden, forskare och föreståndare för Integrated Transport Research Lab vid KTH.

Mer utvecklad mjukvara

Bussarna färdas i tolv kilometer i timmen och har plats för elva passagerare. Med hjälp av sensorer kan de se vad som finns i miljön runt omkring – till exempel människor som går ut över gatan. Bussarna som börjar rulla i Järfälla i höst är samma bussar som testades i Kista, men med nyare och mer utvecklad mjukvara.

– Svårigheten ligger i att få bussarna att förstå att om det här är en människa, vad ska människan då göra i nästa steg? Är den på väg ut över vägen? Om bussen inte är säker på vad det är väljer den att stanna, säger Anna Pernestål Brenden.

Ingen mänsklig faktor

Trots att det tidigare rapporterats om olyckor orsakade av förarlösa fordon menar Anna Pernestål Brenden att man med den teknik som finns i dag till stor del kommer ifrån den mänskliga faktor som ofta spelar in vid trafikolyckor.

– Bussarna sover inte, de är inte onyktra och de sms:ar inte medan de kör. De agerar rationellt och extremt snabbt på den information som kommer, säger hon.

Så kör bussarna

Bussarna följer en virtuell räls som är inspelad i förväg.

De styrs med laserradar och satellitbaserade positionssystem för att lokalisera sig.

Om någon eller något riskerar att kollidera med bussarna stannar de.

Källa: Nobina

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.