I ett skriftligt uttalande till nyhetsbyrån TT, säger Lena Hallengren att hon vill se att de berörda landstingen tar ansvar över situationen.
”Ingen region eller landsting kan genom upphandling frånsäga sig ansvaret för patientsäkerheten eller skyddet av känsliga personuppgifter. Jag utgår från att de berörda landstingen och regionerna nu omgående skapar kontroll över den oerhört viktiga verksamhet som 1177 är”, säger hon enligt ett skriftligt uttalande.
Om uppgifterna stämmer innebär det att integritetskänsliga uppgifter riskerats för många invånare, skriver Hallengren.
”Det är givetvis fullständigt oacceptabelt. Jag förutsätter att de berörda landstingen och regionerna agerar skyndsamt och resolut för att åtgärda de akuta problemen men också säkerställer att något liknande inte inträffar igen.”
Säkerhetsexpert: Måste finnas rutiner
Computer Sweden avslöjade på måndagseftermiddagen att 2,7 miljoner inspelningar från samtal till 1177 Vårdguiden funnits tillgängliga helt öppet på nätet. Samtalen har ringts till företaget Medicall som har sitt säte i Hua Hin i Thailand. Medicall är en underleverantör till vårdentreprenören Medhelp som tar emot patientsamtal via 1177 Vårdguiden. Företaget tar emot alla samtal till 1177 från vårdregionerna i Stockholm, Södermanland och Värmland.
Säkerhetsexperten David Jacoby riktar kritik mot hur det hela har hanterats.
– Det är så pass känsliga uppgifter. Det måste finnas system och rutiner för hur man ska hantera det här.