Solresor ingår i samma koncern som det kritiserade flygbolaget Primera Air och har flera kunder inbokade på flygresor som sköts av bolaget. Solresors kommersiell chef Torbjörn Lehmann bekräftar för SVT att dagens förseningar från Barcelona och Alicante är en direkt följd av helgens förseningar, då flera hundra personer blev fast på Arlanda i över 20 timmar.
Vad var det som hände?
– Det har jag aldrig riktigt förstått. Det var egentligen inga större grejer utan rörde sig om av varandra oberoende tekniska fel som var tvungna att fixas, säger Torbjörn Lehmann, som understryker att han bara talar för Solresors räkning och inte Primera Air.
Stora förseningar under helgen
De tekniska felen, men även en stängd flygplats i Faro, ledde till att planet i fråga blev försenat i omgångar och flera svenska semesterfirare blev fast på Arlanda flygplats.
Varför ersatte inte Primera Air planet om det strulade?
– Jag ställde den frågan till Primera i helgen och de sa att det beror på att de här är de två mest trafikerade veckorna i Europa, så det är väldigt svårt att få tag på extraflyg.
”Annan kultur än i Sverige”
Solresor har ett mindre antal egna gäster på de Primera-plan som är drabbat av dagens försening i Barcelona.
– Vi har ett 20-tal gäster, och dom har vi kontakt med via våra reseledare på plats, säger Torbjörn Lehmann. Han tror att man efter måndagen ska vara ikapp igen och slippa mer förseningar.
Primera Air har varit svåra att kontakta, vad beror det på?
– Jag skulle kunna tro att de har en lite annan kultur än vi har i Sverige. Här är vi väldigt anträffbara. När jag pratade med Primera idag så bad de mig att hänvisa kunderna till deras mejl info@primeraair.com
SVT har sökt Primera Air utan resultat.