– Åtta av tio svenskar har idag en smartphone och därmed bra tillgång till nätet, säger Marie Grusell, docent i sociala medier.
Hon är statsvetare och knuten till både Mittuniversitetet och Göteborgs universitet, och har forskat kring valrörelser och sociala medier sedan 2009.
Sociala medier som megafon
Det finns även en stark symbios mellan traditionella medier och sociala medier, menar hon. Det digitala flödet avhandlas och uppmärksammas i traditionella medier – och tvärtom.
Det har ju snackats om genombrott förr, förklaringen ligger i partiernas sätt att förhålla sig till väljarna, menar Marie Grusell.
– Det har funnits ett tydligt mönster där partierna har talat till väljarna, snarare än med väljarna, vilket inte är så konstigt. Det är så partierna alltid gjort.
Passar egentligen politik i sociala medier?
Samtidigt bygger politiken på en viss, nödvändig, tröghet. När den långsamt malande demokratigången stöter emot en otålig digital opinion kan det skava ordentligt.
Passar partipolitik på sociala medier?
– På ett sätt ja, men ett annat sätt inte. Transparansen i sociala medier kan tala för ett starkare demokratiskt samhälle, samtidigt måste vi värna om demokratin och den måste få ta tid, säger Marie Grusell som tänker följa med i utvecklingen noga.
– Jag kommer att följa valrörelsen timme för timme, minut för minut, säger hon med ett förtjust leende.