Soporna lastas ombord på fartygen invirade i stora plastbalar och lyfts sedan i land med kranar. Men det händer ofta att balarna är trasiga och sopor sprids ut på kajen. Vad balarna egentligen innehåller är det ingen som vet och de kan många gånger innehålla farligt avfall.
– Det är just det som är problemet, säger Anette Vilhelmsson, regionalt skyddsombud på Transportarbetarförbundet.
Laster från Storbritannien som lossats i Sverige har innehållit både djurhudar och farligt sjukhusavfall.
– Vi har hittat kanyler och liknande saker och det är saker som inte ska vara där. Egentligen vet vi inte vad det finns för risker, säger Anette Vilhelmsson.
Fick vaccineras
I takt med att allt mer avfall importeras till Sverige för att brännas i kraftvärmeverken så har också inblandningen av farligt avfall ökat, enligt Vilhelmsson.
För att skydda personalen har hamnarbetare i Malmö och Västerås vaccinerats och nu måste de också bära andningsmask och overall om de går ombord på fartyg som fraktar sopor.
I Västerås lastas stora mängder sopor för att bli bränsle i Mälarenergis kraftvärmeverk. Hamnen drivs av bolaget Mälarhamnar och företagets VD Carola Alzén menar att trasiga balar var ett initialt problem, som man nu kommit tillrätta med.
– Jag tycker att vi har bra laster, men visst finns det balar som har brister men det är inte tillnärmelsevis så att det generar problem, säger Alzén.
I ett mejl till SVT Nyheter skriver Alzén att deras verksamhet sker i enighet med lagar och tillstånd och att inga balar lossas på kajen, utan att de körs direkt till kunden, Mälarenergi. Hon skriver också att deras uppfattning är att lossningen kan genomföras med rätt kvalitet.
Jocke Höök, presstalesperson för Mälarengeri säger till SVT Nyheter att man för en ständig dialog med leverantörerna för att balarna ska hanteras på rätt sätt. Enligt Höök beställer också Mälarenergi kontroller hos deras leverantörer utomlands.
Fick förbjudas
I Malmö har miljöförvaltningen sedan i april förbjudit hamnbolaget CMP att ta emot avfall lastat i balar, eller lastat direkt i fartygens lastutrymmen, så kallad bulklastning. Numera måste avfallet vara lastat i förslutna containrar.
Förbudet kom till efter påpekanden från miljöförvaltningen. Dåligt emballerade balar har gått sönder och sopor har spridits på kajområdet och i hamnbassängen och miljöförvaltningen har också hittat elektronikskrot i lasten.
Petra König, miljöchef på CMP vill inte svara på frågor om vad det gjort för att åtgärda de synpunkter kommunen framfört. Hon hänvisar istället till bolagets kommunikationschef Sören Balken. SVT Nyheter söker Balken för en kommentar.
”Barnsjukdomar”
Dessutom har orenat vatten lakats ut från de dåligt emballerade soporna och runnit ut i hamnbassängen.
De sopor som lossas i Malmö är beställda av avfallsbolaget Sysav. Trots att kommunen förbjudit lossning, anser Sysav att de hittat en bra lösning på problemen.
– Vi har fört en dialog med Malmö hamn, säger Gunilla Carlsson, informationschef på Sysav.
Vad säger detta om transporterna?
– Alla verksamheter har ju barnsjukdomar. Vi har tagit in avfall från olika ställen och det har skett på olika sätt. Lossningen är ett problem och det försöker vi lösa, säger Carlsson.
Fakta
TIPSA OSS
Vet du mer om det här? Eller känner du till någon annan miljöskandal? Tipsa SVT:s granskande reportrar.