Staffan Ekengren, kommunikationschef SOS Alarm

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör Staffan Ekengren, kommunikationschef på SOS Alarm, om hur årets midsommar blev för larmcentralen: ”Betydligt lugnare”. Foto: Elizabeth Watson/SVT

SOS Alarm om trycket under midsommar: ”Betydligt lugnare”

Publicerad

Midsommarafton är en av de mest intensiva dagarna på året för SOS Alarm. Men i år har det varit lugnare än väntat.

Under fredagsdygnet, alltså fram till midnatt, tog SOS Alarm emot runt 11 500 samtal.

Det var ungefär som en vanlig fredags- eller lördagskväll, säger Staffan Ekengren, kommunikationschef på SOS Alarm.

Småtimmarnas siffror är ännu inte helt sammanställda.

– Det drog iväg en del mellan midnatt och 02. Men inte så mycket som vi trott.

– Det har varit traditionella midsommarsamtal: fylla, bråk, trafikolyckor under framförallt dagtid, och drunkningstillbud. Den samlade känslan är att det ändå varit något lugnare än vad vi är vana vid – trots bra väder, säger Ekengren.

Problem med felringningar

Men midsommarhelgen är inte över än.

– I morgon (söndag) är en stor trafikdag. Midsommarhelgen är inte slut – även om midsommarafton är över, säger Ekengren.

Under midsommarafton i fjol, räknat från klockan 05–05, ringdes det 16 375 samtal till SOS Alarm. Det var drygt 50 procent fler samtal än en genomsnittlig dag 2023.

Ett störningsmoment för SOS Alarm är de många felringningar som fyller upp telefonkön – i genomsnitt en tredjedel av alla samtal. Det rör sig både om icke-akuta vårdsamtal, ovidkommande samtal om exempelvis passansökningar eller rena busringningar.

Störande prylar

Ett nytt problem på senare år är så kallade smarta klockor eller telefoner som felaktigt kopplar upp larmsamtal där någon kanske tappat apparaten i marken.

– Vi är inte så förtjusta i såna prylar, för de allra flesta av de samtalen är fel, säger Staffan Ekengren.

Andelen felsamtal brukar dock inte öka under de stökiga högtiderna.

– Midsommar brukar inte sticka ut när det gäller felsamtal. Men när vi har väldigt högt samtalstryck blir det ju ännu viktigare att inte ringa i onödan.

Hör Staffan Ekengren, kommunikationschef SOS Alarm, i videon ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.