När någon ringer in till 112 ska det inte ta mer än 8 sekunder i genomsnitt för larmcentralen att svara. Det är vad avtalet mellan staten, Sveriges kommuner och regioner och SOS Alarm säger. Men i juni och juli landade svarstiderna på drygt 13 sekunder, betydligt längre väntetid än avtalat.
– Det är såklart inte bra att vi inte klarar målet. Anledningen till att vi inte når hela vägen är helt enkelt för att vi inte hunnit ikapp den personalomsättning som vi hade under pandemin, säger Jonas Lindh, produktionschef på SOS Alarm.
”Mycket allvarligt”
Men problemen för SOS Alarm sträcker sig längre tillbaka i tiden än under pandemin. Enligt Myndigheten för samhällsskydd och beredskap var det över tio år sedan snittet låg under 8 sekunder på ett år.
– Det är mycket allvarligt att man inte lyckas sköta sina åtaganden. En hjälpsökande ska inte få behöva dröja med svar från larmtjänsten eller tvingas vänta på den hjälpinsats som man är i behov av, säger Peter Norlander, enhetschef på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.
Enligt siffror som SVT tagit del av har antalet samtal till 112 ökat i sommar jämfört med förra året. Då rapporterades det om väntetider på upp emot 7 minuter. I vissa fall kan enstaka sekunder vara livsavgörande för den som ringer, det säger Johan Styrud, överläkare på Danderyds sjukhus.
– Vid en akut hjärtinfarkt, en stor propp i huvudet eller stora blödningar är varje sekund av betydelse. Därför måste målet om 8 sekunder nås, säger han.
SOS Alarm: Pålitligt
Trots att målet inte uppfyllts på över tio år tycker SOS Alarm att deras tjänst fortfarande är pålitlig, och de hoppas kunna nå målet till årsslutet.
Upplever du att man kan känna sig trygg med att ringa in till 112?
– Jag skulle säga att man kan känna sig otroligt trygg. Vi har tagit stora steg med mer personal och operatörer så vi har tagit flera steg i rätt riktning men är inte där riktigt än, säger Jonas Lind.
Fakta: Vad gör SOS Alarm?
SOS Alarm ägs av staten och Sveriges kommuner och regioner, som har hälften vardera.
I avtalet mellan dessa ska SOS Alarm ha en genomsnittlig svarstid på 8 sekunder. Vissa dagar, veckor och månader uppfyller de kravet, men senast de snittade 8 sekunder under ett helt år var 2012.
Under juni och juli 2022 jämfört med samma period i år har SOS Alarm kortat sina svarstider från 33,6 sekunder i snitt till 12,7.
Källa: MSB, SOS Alarm