Det heltäckande badplagget burkini, som primärt bärs av muslimska kvinnor, har varit både omdebatterat och symboliskt laddat, och förbjöds i vissa delar av Frankrike under 2016. Sara Mohammad, ordförande i föreningen Glöm aldrig Pela och Fadime (GAPF), beskrev den som en stark symbol för kvinnoförtryck.
Under onsdagen berättade sportkedjan Stadium till Dagens Nyheter att skulle börja med burkinis för att de lyssnat på kundernas önskemål, och att de ”var stolta över sitt sortiment”.
På deras Facebooksida hörde dock en lång rad användare av sig för att kritisera beslutet, och meddela att de planerade att bojkotta butikerna.
Borta från webbsidan
Plagget hade lagts upp i butikens webbutik men på torsdagen kunde inte burkinin längre hittas på Stadiums webbsida.
Angelica Larsson, press-och informationsansvarig, säger till SVT Nyheter att ”Det blev någonting fel”.
Det här är alltså ett tekniskt fel, och har inget att göra med den kritik ni fått?
– Det var du som valde ordet tekniskt fel, säger Angelica Larsson, och hänvisar ytterligare frågor till mejlen.
”Vi tar till oss av reaktionerna”
På företagets Facebooksida skriver de under eftermiddagen att ”Vi tar till oss av reaktionerna och vill understryka att Stadium är emot alla typer av förtryck”.
Till SVT Nyheter meddelar man senare per mejl att företaget ”felsöker varför produkten inte syns”, och att Stadium ”vill understryka att vi tar starkt avstånd från religion, politik, kultur, tro, etnicitet och annat som inte hör till sportens värld”.