På den lilla bokbutiken vid T-centralen i Stockholm var det glada miner när skräckgiganten Stephen King fick nys om deras marknadsföring. Foto: TT/Pocketshop

Skräckgigantens hyllning till svenska butiken: Det är så här man säljer böcker

Uppdaterad
Publicerad

Världsförfattaren Stephen King har miljoner följare i sociala medier. Och det är inte nödvändigtvis lätt att skrämma upp USA:s okrönte skräckkonung. Men en bokbutiken i centrala Stockholm fick uppenbarligen författaren på fall.

”Det är så här man säljer böcker – Sverige äger”, skriver författaren på Twitter.

I samband med att filmen ”Det” gått upp på biograferna är Stephen Kings bästsäljande roman med samma namn åter på allas läppar. En bokbutik i Stockholm uppmärksammar det hela med en ambitiös marknadsföring. Framför böckerna står en kuslig docka med en röd ballong, som en scen ur boken.

Under gårdagen fick författaren på något vis nys om bilden, och valde därefter att skriva en hyllningstweet till butiken. När Stephen King skickat iväg bilden reagerade hans följare därefter: Inlägget har retweetats över 7.000 gånger och på företaget är man mäkta stolt över sitt nya fan.

– Det är superhäftigt. Jag menar: Det är Stephen King. Stephen King! Vi har aldrig varit med om något liknande, säger Torbjörn Elbe, försäljningschef på Pocketshop.

”Jag vågar inte ens spekulera”

Men erkännandet till trots vågar man inte hoppas på någon ökad försäljning.

– Jag vet faktiskt inte, det är svårt att veta vad det kan innebära för oss. Jag vågar inte ens spekulera. Men det är klart att det är häftigt, säger han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.