Transportföretagen som är en bransch- och arbetsgivarorganisation inom transportnäringen har gett ut en rapport där närmare hälften av branschens drygt 2000 företag deltagit. Den visar att det sammanlagda rekryteringsbehovet av personal i motorbranschen är stort, att det är svårt att rekrytera folk och att en av orsakerna kan vara myten om verkstadsarbete.
– Vi vänder på varje sten, vi letar med ljus och lykta efter folk att anställa. Det känns hopplöst när man vet att vi är överbelagda med jobb. Folk tror fortfarande att det är smutsigt och eländigt att vara tekniker eller mekaniker, säger Jan-Erik Frantz platschef på Swecon.
”Nöter hårt på personalen”
Inom de kommande tre åren uppskattas rekryteringsbehovet till 6400 personer. Under år 2018 avser branschen att rekrytera cirka 4000 och under efterföljande två år ytterligare 2400 personer. Rekryteringssvårigheterna innebär även konsekvenser för den ordinarie personalen.
– Vi nöter väldigt hårt på personalen och det blir långa dagar, kvällar och övertid. Det kan bli en ond cirkel och vi måste ta hand om vår personal, de får inte glömmas bort, säger Frantz.
Färre söker till fordon- och transportprogram
Allra störst är behovet i personbilsverkstäder, där branschen bedömer att 2000 personer behöver rekryteras enbart under år 2018.
– En bilmekaniker behövs för att en bil ska kunna rulla. Konsekvenserna blir att folk inte kan ta sig till jobbet, vilket gör att man inte kan arbeta och då stannar Sverige, säger Stina Sjölind, verkstadschef på Audi Volkswagen Östermalm.
På ett års sikt bedömer Arbetsförmedlingen att motorfordonsmekaniker och reparatörer kommer att ha mycket goda möjligheter till arbete.
Enligt Arbetsförmedlingen har det under de senaste åren utbildats för få, vilket framförallt beror på att allt färre söker sig till fordons- och transportprogrammet på gymnasiet.