Enorm efterfrågan på svenskt lösgodis – råder ”godisbrist”

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Då började det ta slut i hyllan” – Hör godistillverkarnas olika förutsättningar att möta efterfrågan utomlands och i Sverige. Foto: SVT/Johan Nilsson/TT

Stor efterfrågan på svenskt lösgodis – råder det godisbrist?

Uppdaterad
Publicerad

På sociala medier vittnar folk om att det börjar bli snålt om godissmaker i butikers hyllor. Är det svenska lördagsgodiset hotat? Många arga blickar har vänts mot USA där svenskt godis blivit trendigt – och nu ökar efterfrågan även från Asien.

I dagsläget finns det mer än 120 miljoner videor som är taggade med ”Swedish candy” på sociala medieplattformen Tiktok. Bloomberg har bland andra rapporterat om att trenden, som inte visar tecken på att sakta ner, pressat globala leveranskedjor. Samtidigt har tillverkare av det svenska godiset haft olika förutsättningar att hänga med.

– Produkterna finns inte i hyllorna och vi vill fylla upp dem med godis så fort det bara går. Medarbetarna i fabriken jobbar dygnet runt, säger Niclas Arnelin, tidigare vd på Bubs, nu ansvarig för konfektyr på Orkla som äger Bubs.

– Vi har i flera år planerat en välfungerande logistisk kedja som kan tillmötesgå efterfrågan som både hemma och i utlandet, säger Laura Rytkölä, ansvarig för Cloettas internationella lösgodisaffärsområde.

Därför saknas godissmaker

På sociala medier skyller nu många ”godisbristen” på amerikaner. Det har även spridits rykten om att fabriker har brunnit ner eller köpts upp av amerikanska bolag.

– Allt det där är falska rykten. Någonstans kan jag förstå det. För att produkterna finns inte i hyllan. Men vi säljer i princip ingenting till USA, säger Arnelin.

Bristen på vissa populära smaker i svenska matbutiker beror nämligen, enligt honom, på ett även ökat intresse i Sverige.

– Vi var tvungna att fokusera på färre godissmaker i lösviktssortimentet. Men vi ska släppa på sortimentet successivt under nästföljande veckor och månader. De kommer att komma tillbaka.

Strömmar in förfrågningar från Asien

Och den ökade efterfrågan kommer nu inte bara från väst.

– Under våren var förfrågningarna från utlandet mestadels från USA. De senaste veckorna har det faktiskt svängt. Nu är det från Asien, främst Sydkorea, som det strömmar in förfrågningar, säger Arnelin.

Hur beredda är ni på att möta det – samtidigt som stora godishögtider i Sverige väntar runt hörnet?

– Alla kan sitta lugnt i båten. Vi är väl förberedda, säger Rytkölä.

– Vårt fokus är att fylla upp hyllorna i Sverige och övriga Norden. Men hela vårt sortiment kommer tyvärr inte att kunna vara tillbaka till exempelvis Halloween, säger Arnelin.

Hör mer om ”godisbristen” i videon ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.