Den nya nationella planen gäller från 2022 till 2033 och omfattar nästan 800 miljarder kronor.
En stor majoritet av nyinvesteringarna läggs på järnvägen, där bland annat 165 miljarder går till underhåll och 104 miljarder till de nya stambanorna.
Trafikverket lyfter särskilt fram en satsning på norra Sverige som krävs på grund av de industrietableringar som görs i både Norrbotten och Västerbotten.
Krävs underhåll av många vägar
Däremot varnade Trafikverket för vägnätets standard – över 60 procent av det statliga vägnätet i Sverige är byggt före 1970 och underhållsbehovet är stort.
I den nya planen vigs 197 miljarder till vägunderhåll - men det skulle ha behövts mer pengar för att möta de försämringar som kommer ske, enligt Trafikverket.
Trafikverkets plan går nu ut på remiss och regeringen ska ta beslut om planen under våren.
Hör Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon om satsningar på järnvägen och vägnätet i klippet ovan.
Trafikverkets förslag
Sammanlagt 799 miljarder kronor innehåller den uppdaterade infrastrukturplanen, 2022 – 2033, i 2021 års prisnivå. Det är en ökning med 25 procent i fasta priser jämfört med föregående plan 2018 – 2029.
Medlen fördelas enligt följande:
165 miljarder kronor ska avsättas till vidmakthållande (drift, underhåll och reinvesteringar) av statliga järnvägar.
197 miljarder kronor ska avsättas till vidmakthållande av statliga vägar, inklusive bärighet och tjälsäkring samt statlig medfinansiering till enskilda vägar.
437 miljarder kronor ska användas till utveckling av transportsystemet. Av dessa anger regeringen i direktivet att 107 miljarder kronor bör avsättas till nya stambanor för höghastighetståg, och 42 miljarder kronor till länsplanerna, som tas fram av regionerna och lämnas in separat.
52 miljarder kronor hämtas in från bland annat trängselskatt och banavgifter.
Ovanstående är Trafikverkets förslag. Beslut tas av regering och riksdag nästa år.
Källa: TT/Trafikverket