Många som har loggat in med bank-id på Klarnas app har på torsdagen kunnat komma till någon annans konto, berättar användare för SVT Nyheter.
David Bjurhede är en av dem som märkte att det gick att se en annan persons uppgifter i appen, bland annat vilka köp som hade gjorts och delar av kontonumret.
– Det är väldigt allvarligt och integritetskränkande och finns risk för bedrägerier om man kan få reda på användaruppgifter så enkelt, säger han.
En annan användare berättar att han upptäckte felet vid 11-tiden och att det under cirka 20 minuter gick att ta del av andra personers uppgifter.
– Det gick att se nästan allt, delar av kortuppgifterna och precis vad de hade köpt och hur deras ekonomi ser ut på Klarna. Det är lite skrämmande. Jag har inte varit med om det tidigare och det ska inte kunna hända tycker jag, säger han.
Klarna försöker åtgärda felet
Appen har legat nere sedan 11.30-tiden på torsdagen. Även i Norge har användare drabbats av problem, rapporterar Dagbladet. Enligt Klarnas presschef Niklas Gillström åtgärdades felet strax efter klockan 16 på eftermiddagen.
Klarna har totalt cirka 87 miljoner användare globalt.
Tekniska problem
Enligt bolaget låg ett tekniskt problem bakom det inträffade. Först kommunicerade man att omkring 90 000 användare drabbats, men Klarna skrev sedan ner den siffran till cirka 9500 användare
Felet ska enligt bolaget ha drabbat appanvändaren och inte påverkat betalningstjänster, Klarna-kortet och kassor hos bolagets e-handlare.
”Orsaken var ett handhavandefel och alltså inte ett resultat av en attack utifrån. Det resulterade i att slumpmässig användardata blev synlig för fel användare vid inloggning i appen, det har alltså inte varit möjligt att få tillgång till en specifik användares data. Tack vare att orsaken till problemet identifierades snabbt så vidtog ansvariga team omedelbara åtgärder”, skriver Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski i ett blogginlägg.
Tidigare under dagen Twittrade han och uttryckte sin frustration över det inträffade:
”Det är ledsamt och frustrerande att inse att vi har haft en självförvållad incident, under 30 minuter, som påverkade integriteten för vissa av våra kunder. Alla kollegor lägger nu sin uppmärksamhet på att återställa saker till det normala, vidta åtgärder för att undvika att det här händer igen och kommunicera brett”.
Finansinspektionen, FI, är tillsynsmyndighet för banker och uppger för Dagens Industri att man är informerad om situationen och har bett Klarna om en redogörelse för vad som har hänt.