Lovisa Hagert och Lovisa Ingman har varit på semester i Marbella, Spanien. De skulle flyga hem till Malmö på söndag morgon, men flyget blev inställt. De två vännerna försökte komma i kontakt med SAS för att boka, men utan resultat.
– Vi har inte ens kommit fram till telefonsvararen. I går satt vi i telefonkön i fyra timmar och när det nådde fyra timmar så lades det på helt och hållet, säger Lovisa Hagert.
De stannar en extra natt i Spanien och ska flyga hem på måndag med ett annat flygbolag och en nio timmars mellanlandning i Hamburg. Flygresan hem bokade de på egen hand och den kostade 3 500 kronor. På tisdagmorgon förväntas de vara hemma.
– SAS rekommenderar inte att boka flyg med andra flygbolag, men vi hade inget annat val. Vi fick ingen hjälp från SAS, säger Lovisa Ingman.
”Extremt stor belastning”
SAS presschef, Knut Morten Johansen, bekräftar att det för närvarande är långa telefonköer till kundtjänsten. Anledningen är den stora volymen av passagerare som drabbats av inställda resor på grund av strejken.
– Vi beklagar verkligen situationen och att vi inte klarar att leverera den service som man normalt sett kan förvänta sig av SAS, säger Knut Morten Johansen.
Enligt honom är kundtjänsten för tillfället extra bemannad, anställda har bland annat fått skjuta på och avbryta semestrar.
– De jobbar mer än vad man kan förvänta sig. Det är 30 000 SAS-passagerare som drabbas varje dag och en stor del av dessa försöker komma i kontakt med oss. Vi gör så gott vi kan i en extremt pressad situation, säger Knut Morten Johansen.
Hans råd till drabbade är att i den mån det går omboka biljetter och söka hjälp via SAS hemsida.