Frivilliga betyg från fjärde klass är en gammal käpphäst för Liberalerna och också en av de frågor man drev och fick igenom i januariavtalet.
Från och med den 1 april i år kan varje rektor därför avgöra om just deras skola ska införa betyg från årskurs fyra, något som i så fall kommer att gälla från och med höstterminen 2021.
Sedan 2017 har en försöksverksamhet pågått där skolor fått prova att ge tidigare betyg. Intresset har dock varit svagt. Tanken var att 100 skolor över hela landet skulle ingå i försöket, men endast 15 skolor anmälde sig till Skolverket som villiga att testa.
Svalt intresse både bland kommunala skolor och friskolor
Fyra år senare har de svenska skolornas intresse för betyg i lägre åldrar knappast ökat, snarare tvärtom, visar SVT:s genomgång. När SVT kontaktar de tio största kommunerna så känner de inte till en enda kommunal skola som planerar att införa tidigare betyg.
Av de fem största friskolekoncernerna inom grundskolan är det bara Internationella engelska skolan som uppger att de i dagsläget planerar att införa betyg från årskurs fyra på alla sina 38 grundskolor.
Flera tunga remissinstanser, som Barnombudsmannen, Lärarnas riksförbund, Lärarförbundet och Skolverket, har varit kritiska mot betyg från årskurs fyra.
Invändningarna handlar bland annat om att effekterna av tidigare betyg borde utredas mer och om att beslutet borde tas av huvudmannen och inte av rektorn.
Liberalerna drivande
Men, trots kritiken och det ljumma intresset, fortsätter Liberalerna att driva frågan.
– Skillnaden är att det blir mycket tydligare vad man följer upp och att det är kopplat till kunskapsmålen, säger partiets skolpolitiske talesperson, Roger Haddad.
– Effekterna av betyg i årskurs 6 är positiva överlag. Jag tror att det är viktigt att fortsätta införa det i årskurs 4. Men, det är en möjlighet för de skolor som vill.
Oroar sig för stress
Ösbyskolan på Värmdö utanför Stockholm är en av de skolor som provat på att ge betyg i årskurs 4. Men, skolan väljer nu att inte införa det, uppger skolans rektor Ulrika Mjørud.
– Vi ser stresseffekten på våra högstadieelever kopplade till betyg. Att då utsätta även yngre barn för den stressen, jag tror att det är det många rektorer och lärare som tvekar inför, säger hon.