– Vi vill att Svanen-märket alltid ska vägleda konsumenten så att de vet vad de får när de väljer ett sådant alternativ, säger Anna Norderg, pressansvarig på Miljömärkning Sverige, som ansvarar för Svanen-märkningen.
I samband med ett test av värmeljus hittade SVT:s konsumentredaktion Plus flera exempel på felaktig miljömärkning ute i butik i Umeå.
Falsk skyltning och felmärkta produkter
Lagerhaus marknadsförde värmeljus i aluminiumkopp som Svanen-märkta, trots att användande av aluminiumkopp strider mot den aktuella märkningens krav. Enligt Lagerhaus beror felet på ett problem i det program som skriver ut skyltar till butikerna och man säger sig nu ha åtgärdat detta.
På Clas Ohlson marknadsfördes ljuskoppar som Svanen-märkta, trots att ljuskoppar måste säljas ihop med minst två refilljus för att få Svanen-märkas. Enligt företaget känner man till avvikelsen och nya förpackningar är redan på väg ut i butik.
”Lagerhaus fel grövre”
– Rent miljömässigt gör Lagerhaus ett grövre fel, säger Anna Norberg på Miljömärkning Sverige.
Hon menar att Clas Ohlson inte bryter mot reglerna för märkningen, men eftersom märkningen avser hela ljuset, så måste även stearinpuckar ingå i förpackningen.
– Det vore resursslöseri att helt ta bort produkten ur handeln, men vi kommer kontakta Clas Ohlson och producenten och se om de kan täcka över loggan, säger Anna Norberg.
Lagerhaus fel har pågått i minst ett år
Anna Norberg säger att det redan för ett år sen uppdagades att Lagerhaus sålde felmärkta värmeljus och att producenten då lovade täcka över den felaktiga märkningen och förbättra sina rutiner.
Men i november 2018 förekom alltså fortfarande felaktig information på skyltar i Lagerhaus butik i Umeå.
– Väldigt märkligt. De kommer att få höra av oss, det kan du lita på, säger Anna Norberg.
Gör stickprovskontroller
Hon berättar att man gör stickprovskontroller i butik för att kontrollera att företagen använder märkningarna korrekt.
Plusredaktionen: Tycker ni själva att den kontroll ni gör är tillräcklig?
– Klart vi önskar att vi vore fler som kan följa upp detta. Men vi försöker framförallt ha en bra dialog med företagen om hur märkningen får användas.
– De bästa varumärkespoliserna brukar vara konkurrenter som uppmärksammar när något annat företag skyltar felaktigt.
Vilka åtgärder vidtar ni om ni får tips om felaktigt märkta produkter?
– I första hand kontaktar vi producenten och ser om det skett något misstag. I värsta fall kan vi skicka hot om vite på grund av varmärkesintrång. Vi kan även dra tillbaka ett företags licens så att de inte längre får använda vår märkning.
Om man som konsument vill säkerställa att en produkt verkligen är Svanen-märkt kan man gå in på Miljömärkning Sveriges hemsida och söka på produktens åttasiffriga licensnummer i produktregistret.