Under det senaste året har livsmedelspriserna stigit med nära 21 procent, men Svensk dagligvaruhandels vd, Karin Brynell, menar att livsmedelsföretagen inte har skickat vidare kostnaderna till kunderna.
Efter den senaste tidens rapporter om stigande matpriser kallade finansminister Elisabeth Svantesson (M) till sig de stora livsmedelsföretagen för att få svar på varför priserna ökat så mycket.
”Massa kampanjutspel”
Kort därefter meddelade både Ica och Coop att man sänker sina priser. Som svar på frågan om varför detta gjordes först efter mötet med finansministern svarar Karin Brynell:
– Man har ju hela tiden gjort en massa kampanjutspel. Jag tror också att man ska se det som att det är det som konsumenterna letar efter.
I början av året såg situationen dock annorlunda ut, då höjdes i stället priserna hos livsmedelshandlarna.
– Vi har kostnadsökningar och det avspeglar sig i butikspris, men fortfarande är det så att de höjningar som gjordes har varit lägre än kostnadsökningarna. Nu har vi återigen en konkurrens om en konsument med betydligt mindre pengar, säger Karina Brynell.
Måste vara okej att tjäna pengar
Hon avfärdar att matpriserna nu sänktes efter ett tryck utifrån.
– Jag kan förstå att det finns dem som drog de här slutsatserna och jag tycker att det nog är att dra för stora växlar. Inom Ica har man enskilda handlare som konkurrerar med varandra, säger hon och fortsätter:
– I en marknadsekonomi måste det trots allt vara okej att företag tjänar pengar, om de tjänar två kronor och nu har gått ner till 1,5 eller en krona så har man varit med och tagit ett ansvar, men ingen konsument har blivit gladare för det eftersom det fortfarande är en enorm stigning mot tidigare.