Resandet med kollektivtrafik i landet har minskat med ungefär hälften, visar siffror från samarbetsorganisationen Svensk Kollektivtrafik. Det här innebär också stora förluster för landets regioner. Om dagens situation fortsätter räknar man med en miljard kronor i månaden i uteblivna biljettintäkter.
– I Skåne vet jag att det är ungefär 5 miljoner kronor per dag, i Stockholm har jag hört runt 400 miljoner kronor i månaden och i Norrbotten ungefär 2 miljoner i månaden. Så det är beroende av vilka förutsättningar man har, men det stora belopp och det accelererar hela tiden, säger Helena Leufstadius, vd för Svensk Kollektivtrafik.
Samtidigt vill Folkhälsomyndigheten att man undviker trängsel i kollektivtrafiken. Att köra halvtomt kostar dock mycket för regionernas trafikmyndigheter.
– Hälften av kollektivtrafikens ersättning kommer från biljettintäkter, och man är väldigt beroende av dessa. Samtidigt så kan man inte ställa in alldeles för många turer, för man vill ju inte ha så mycket folk samtidigt, säger Annika Wallenskog, chefsekonom på Sveriges kommuner och regioner.
Efterlyser statliga insatser
Samtidigt står regionerna med ökande utgifter på grund av coronasmittan. Nu vill man se statliga insatser för att undvika att trafikbolag kollapsar och normal trafik blir omöjlig att genomföra.
– Även här ser vi att staten måste stå för garantier. Vi ser glädjande nog att man kommer att kunna korttidspermittera också i bolag som jobbar på uppdrag åt kommuner och regioner, säger Annika Wallenskog.
– Risken annars är att de bolagen går i konkurs och då kommer man inte att kunna använda dem när man behöver bygga upp kollektivtrafiken igen.
Onsdag kväll ska ordföranden för de regionala kollektivtrafikmyndigheterna ha ett möte med infrastrukturministern om hur man ska kunna hantera Folkhälsomyndighetens nya råd. Från kollektivtrafiken vill man nu se statliga garantier.
”Ohållbart”
– Det här är ohållbart den dag då krisen är över och vi ska dra igång trafiken igen och få ett normalläge. Då finns inte möjligheten att kunna göra det om det inte kan bli ett riktat stöd från staten, säger Helena Leufstadius.
– Om det här fortsätter tre månader så saknas det tre miljarder. De pengarna finns inte. Då måste vi dra ner utbudet för det finns inga pengar till att betala operatörerna. Risken är att vi får en mycket försämrad kollektivtrafik om vi inte kan trygga den nu och då behövs statligt stöd.
Redan efter påsk är det dags för sommartidtabell i delar av landet.
– Det är olika runtom i regionerna, på vissa håll blir det så, säger Helena Leufstadius.