Som Plus tidigare rapporterat om har närmare 3 000 svenskar fått fakturor på bilvärderingar som de inte velat göra. Då de bestridit fakturorna har det kommit hot om inkasso och i förlängningen en process i estnisk domstol. Bakom kraven står sajten Autopriser.net och inkassobyrån Storm & Mets.
Konsument Europa har länge haft problem med att hjälpa svenska konsumenter men nu har den svenska myndigheten alltså tillsammans med en konsument lyckats få det kritiserade företaget att backa.
–Det här ger en signal om att man inte ska ge sig och att man ska bestrida, säger Jolanda Girzl, chef på Konsument Europa.
Den svenska konsumenten bestred delgivningen direkt, med hänvisning till att han inte förstod betalningsföreläggandet på estniska.
Tvisten togs sedan till domstol men konsumenten invände då att den estländska domstolen inte var behörig att döma i ärendet. Enligt EU:s regler så ska en tvist mellan en konsument och en näringsidkare avgöras i konsumentens hemland.
Konsumenten behöver inte betala
Den 14 februari kom beskedet från den estländska domstolen att Storm & Mets dragit tillbaka betalningsföreläggandet och därmed avslutat indrivningen mot konsumenten, vilket betyder att han inte behöver betala.
–Det här är en viktig signal till andra drabbade, säger Jolanda Girzl som tillägger att fler borde höra av sig till Konsument Europa för att få hjälp.
–Vi vill att folk ska förstå att det är relativt enkelt att bestrida dessa utskick. Vi har checklistor på vår hemsida, men hittills har bara två konsumenter kontaktat oss. Det är viktigt att folk vågar be om hjälp.
SE MER: Plus konfronterar inkassoföretagets ägare: ”Jag har en tvillingbror”
LÄS OCKSÅ: Datainspektionen: ”Inkassoverksamheten är olaglig”