De svenska gymnasieeleverna är inne på sin tredje termin med en pandemi som förändrar förutsättningarna för deras skolgång. Skolverket har ännu ingen klar bild över vilka effekter distansundervisningen har på elevernas lärande. Men SVT:s enkät som besvarats av 105 gymnasieelever runt om i Sverige visar att eleverna själva anser att kunskapstapp är en följd av distansundervisningen.
– Man har inte lika bra kontakt med lärarna. Man kan inte heller få samma hjälp av kompisarna, säger Suha Abbood, 19, elev på teknikprogrammet vid Ulvigymnasiet i Köping.
Matten särskilt svår
Flera elever lyfter att det krävs mer eget ansvar för att lära sig och särskilt matematiken är svår att hänga med i på digitala lektioner. Samtidigt uppger några elever att de har tillräcklig självdisciplin och har lärt sig nya sätt att studera på.
– Matte är ett ämne som många behöver hjälp med av läraren och då får man ofta vänta på hjälp. Då blir det kanske att man inte jobbar under den tiden man ska vänta och lär sig mindre, säger Elsa Eliasson, 16, som går handels- och administrationsprogrammet på Mönsterås gymnaisium.
Missar praktiska moment
Bland elever på yrkesprogram finns en oro över att de går miste om viktiga praktiska moment som de behöver för betygen och för arbetslivet.
– Jag tror att det kommer påverka betygen ganska mycket eftersom vi inte kan visa vad vi kan eller utföra uppgifterna, säger Rebecca Engblom, fordonselev på Björknäsgymnasiet i Boden.
Oro för betyg
Var tredje elev som SVT har pratat med tror att de kommer att få sänkta betyg. En klar majoritet, 69 elever, tror dock att betygen kommer att vara som de brukar och enbart ett fåtal elever tror att de kommer att höja sina betyg.
– Jag är väldigt orolig över mina betyg på grund av detta, jag funderar på att göra högskoleprovet, säger Ronald Richard, 20, som går på St:a Ragnhildgymnasiet i Södertälje.