Stockholms trafikborgarråd går och pekar hur gågatan genom centrala Stockholm kommer se ut efter den planerade säkerhetshöjningen.
– Här i mitten ska det stå större lejon så att fordon som kommer inte ska kunna köra rakt, utan måste svänga runt och därmed inte få upp hastigheten, säger Daniel Helldén (MP).
LÄS MER: Men i Örebro är man kameraövervakning
De nya lejonformade betonghindren är tänkta att väga tre ton vardera, vilket är tre gånger så mycket som de mindre hindren som kantar gågatan idag.
LÄS MER: Fler och tyngre lejon på Drottninggatan
Stockholm stad har också beställt ett 40-tal mindre lejon som ska placeras ut. Man undersöker också om de kan fästas i marken för att göra det svårare att flytta dem. I en ny arbetsgrupp tillsammans med polisen utreder Stockholm nu om skyddet också behöver höjas på andra gågator och torg i huvudstaden.
Att frågan fått högre prioritet märks också i de flesta andra av landets större städer. Några började utreda och planera redan efter terrordåden i Nice och Berlin förra året, där gärningsmännen mejade ner människor med lastbil. På strandpromenaden i Nice dog 86 och vid julmarknaden i Berlin dog 12 människor. I Stockholm dog 5 människor.
LÄS MER: Betongspärrar hindrar inte lastbilsattacker
Flera städer utreder
SVT Nyheter har frågat Sveriges tio största städer i en enkät vad som görs för att höja säkerheten på gågator och torg.
Malmö kommer under året sätta upp pollare för att hindra trafik runt Stortorget. Staden kommer också förstärka kameraövervakning på vissa platser och man utreder ytterligare åtgärder på andra allmänna platser i stan.
Göteborg utreder bland annat om stan ska införa nya typer av fysiska hinder som kan stoppa terrorister att använda fordon vid terrordåd.
Norrköping kommer förstärka skyddet vid större arrangemang med fysiska hinder som stoppar trafik och ”motverkar våld med fordon mot folksamlingar”.
LÄS MER: ”Blir stor skada om något händer”
Örebro och Helsingborg överväger mer kameraövervakning för att höja skyddet för människor på allmänna platser.
Jönköping och Linköping svarar att de utreder olika sätt att höja säkerheten.
”Vill inte stänga ner stan”
Skyddet av regeringskvarteren i Stockholm höjdes efter terrordådet i Oslo 2011. Bland annat med kraftiga järnpollare som kan sänkas ner i marken när bilar behöver passera. Men motsvarande insatser gjordes inte för resten av Drottningatan, trots att lastbilar användes vid dåden i både Nice och Berlin.
Det var först efter terrordådet den 7 april som Stockholm stad beslutade att göra delarna av Drottninggatan norr om regeringskvarteren säkrare.
– Så här i efterhand är det klart att man kan vara efterklok och tänka att vi borde ha gjort någonting. Men vi fick inga signaler om att det behövdes, säger trafikborgarrådet i Stockholm Daniel Helldén (MP).
Flera av städerna som svarat på SVT:s enkät nämner vikten av att också varutransporter och räddningstjänst ska komma fram.
– Det kommer bli fler hinder, men vi vill inte stänga ner stan. Det handlar om att hitta en balans, säger Helldén (MP).