För sjunde året i rad har svenskarnas attityder kring digital integritet kartlagts i rapporten Delade meningar. Och även om svensken generellt sett är såväl teknikvan som snabb på att ta till sig nyheter finns det en stor oro över hur den personliga informationen används av företag, myndigheter och organisationer.
– Det vi ser är att kunskapen om i vilken omfattning ens personliga information samlas in digitalt har fördubblats och parallellt har oron för hur den hanteras också fördubblats, säger Lukas Berg, vd på Insight intelligence som genomfört undersökningen i samarbete med Skatteverket, Arbetsförmedlingen, Karlstads universitet och IAB Sverige.
Sociala medier lockar...
Åtta av tio svenskar uppger ändå att de har ett digitalt aktivt liv till vardags, där bland annat nyhetsläsning, strömningstjänster och användandet av sociala medier förekommer.
Just användandet av sociala medier kan framstå som något märkligt eftersom en av tre anger just sociala medier som vardagssituationen de är mest oroliga för över hur deras personliga information hanteras.
Därutöver anger blott två procent av de svarande att de känner förtroende för hur aktörer inom området hanterar personlig information som man delar.
... och oroar
Större förändring har skett kring vilken typ av information folk tror man kan utläsa av surfvanor. 2021 tror hälften av svenskarna att man enbart baserat på ens surfvanor kan utläsa saker som ålder, kön, sexuell läggning, mående, politiska åsikter och fritidsintressen. 2016 var den siffran 19 procent.
Lukas Berg påpekar att ett flertal uppmärksammade händelser inom området de senaste åren, bland annat Cambridge Analytica-skandalen, lär ha påverkat folks åsikter.
– Den mediala bilden påverkar mycket, när det kommer uppgifter om en läcka exempelvis. Det påverkar väldigt mycket.
Rapporten i korthet
Åtta av tio ser större risker än fördelar med att använda sociala medier.
Varannan undviker att göra saker digitalt av oro för hur informationen ska hanteras.
En av tre är orolig över hur den personliga informationen hanteras på sociala medier.
Statliga utredningar, statistik och forskning är de områden där flest är okej med att dela personlig information.
Fler är negativa till ökad insamling av personlig information i samhället.
Flest tycker att hälso- och sjukvård är området där det är viktigast med insyn kring den personliga informationen.
Endast en av tio begär ut information om hur deras personliga information hanteras.
Sju av tio använder reklambaserade gratistjänster.
Förtroendet för bankernas hantering av personlig information minskar.
Två av tre föredrar slumpmässig reklam framför personligt anpassad.
Åtta av tio uppger att pandemin inte förändrat deras upplevelse av digital integritet.
Källa: Insight intelligence och undersökningen ”Delade meningar”