Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Jennifer Södergren: ”Jag tänker lite mer svinnsmart” – följ med till matvarubutiken och hör hur kunderna resonerar. Foto: Per Leandersson, Leo Rhenström/SVT

Svenskarna snålar in på matinköpen – väljer extrapris och lågpriskedjor

Publicerad

Dyrare matvaror som kycklingfilé ratas och kunderna väljer istället billigare alternativ som kycklinglår. Det visar Svensk Dagligvaruhandels nya årssiffror för 2022.

– Allt fler väljer billigare mat, säger Svensk Dagligvaruhandels vd Karin Brynell.

Under 2022 ökade priserna på livsmedel och alkoholfria drycker med 11,3 procent, enligt SCB. Konsumenterna har i snabb takt förändrat sitt köpbeteende, enligt Svensk Dagligvaruhandels vd Karin Brynell.

– Mycket snabbare än vad man hade kunnat tro så har kunderna ändrat sina vanor. I stället för ett helt köttstycke väljer man köttfärs till exempel, säger Karin Brynell till SVT Nyheter.

Lågpriskedjor lockar

I rapporten konstaterar man också att kunderna väljer extrapriser, kampanjvaror och lågpriskedjor i högre utsträckning än tidigare.

– Svenskarna köper färre och billigare produkter, säger Karin Brynell.

Dessutom fortsätter inköpen av ekologiska livsmedel att minska, vilket SVT tidigare berättat om. Och e-handeln, som ökat under flera år, minskade med 17 procent under 2022.

Högre energipriser och räntor

Handelns utredningsinstitut, HUI, har analyserat siffrorna. Där ser man tydligt hur hushållens ökade kostnader fått effekter på dagligvaruhandeln.

– Vi ser att mer av konsumenternas pengar går till högre energipriser och räntor. Vinnare är butiker med billigare koncept, säger Emma Hernell vd på HUI till SVT Nyheter.

Hur ligger det till med krympflationen? Passar handeln på att ta ut mer pengar av konsumenterna?

– Nej, vi ser att producentpriserna är högre än vad handeln kan ta ut i konsumentledet. Dagligvaruhandeln är för konkurrensutsatt. Om en handelskedja skulle ta ut hela kostnaden så byter kunden till en annan billigare matvarukedja, säger Emma Hernell.

Förändring i köpmönster 2022:

Svenskarna köpte mindre av:

Djupfrysta vegetariska produkter

Tvål 

Kaffe 

Ägg 

Mejeri

Svenskarna köpte mer av:

Snacks

Kex & kakor

Chokladkonfektyr

Läsk

Hälsokakor och RTD (stilldrinkar & funktionella drycker).

Källor: Svensk Dagligvaruhandel, Handelns Utredningsinstitut och SCB

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.