Under 2022 ökade priserna på livsmedel och alkoholfria drycker med 11,3 procent, enligt SCB. Konsumenterna har i snabb takt förändrat sitt köpbeteende, enligt Svensk Dagligvaruhandels vd Karin Brynell.
– Mycket snabbare än vad man hade kunnat tro så har kunderna ändrat sina vanor. I stället för ett helt köttstycke väljer man köttfärs till exempel, säger Karin Brynell till SVT Nyheter.
Lågpriskedjor lockar
I rapporten konstaterar man också att kunderna väljer extrapriser, kampanjvaror och lågpriskedjor i högre utsträckning än tidigare.
– Svenskarna köper färre och billigare produkter, säger Karin Brynell.
Dessutom fortsätter inköpen av ekologiska livsmedel att minska, vilket SVT tidigare berättat om. Och e-handeln, som ökat under flera år, minskade med 17 procent under 2022.
Högre energipriser och räntor
Handelns utredningsinstitut, HUI, har analyserat siffrorna. Där ser man tydligt hur hushållens ökade kostnader fått effekter på dagligvaruhandeln.
– Vi ser att mer av konsumenternas pengar går till högre energipriser och räntor. Vinnare är butiker med billigare koncept, säger Emma Hernell vd på HUI till SVT Nyheter.
Hur ligger det till med krympflationen? Passar handeln på att ta ut mer pengar av konsumenterna?
– Nej, vi ser att producentpriserna är högre än vad handeln kan ta ut i konsumentledet. Dagligvaruhandeln är för konkurrensutsatt. Om en handelskedja skulle ta ut hela kostnaden så byter kunden till en annan billigare matvarukedja, säger Emma Hernell.
Förändring i köpmönster 2022:
Svenskarna köpte mindre av:
Djupfrysta vegetariska produkter
Tvål
Kaffe
Ägg
Mejeri
Svenskarna köpte mer av:
Snacks
Kex & kakor
Chokladkonfektyr
Läsk
Hälsokakor och RTD (stilldrinkar & funktionella drycker).
Källor: Svensk Dagligvaruhandel, Handelns Utredningsinstitut och SCB