Det är rederiet Wallenius, företaget SSPA och Kungliga tekniska högskolan (KTH) som vill ta fram ett biltransportfartyg som skulle kunna ta över 6000 bilar och drivas av framförallt vindkraft med hjälp av flera stående vingar.
– Bara seglet ovanför den stora lastkroppen blir ungefär 70 meter högt stående på en 30 meter hög plattform. Så ingenjörsmässigt är utmaningarna massiva, säger Jakob Kuttenkeuler, professor i marina system vid KTH.
Får bidrag av Trafikverket
Projektet har fått 27 miljoner kronor i bidrag av Trafikverket och förhoppningen är att kunna minska utsläppen med upp till 90 procent varje resa. Fartyget kommer fortfarande behöva använda bränsle och motorer ibland, som när det är vindstilla. Förhoppningen är att ta fram ett fartyg som är färdigt för beställning till 2021.
Väntas bli långsammare – och dyrare
Men en lika stor utmaning för projektet som den ingenjörsmässiga är att få rederier och transportköpare att nappa. Eftersom frakten med ett vinddrivet kommer ta nästan dubbelt så lång tid som i dag så blir den dyrare, även med kraftigt minskade bränslekostnader.
– Men vi tror att det finns mekanismer som gör att det till och med kan bli mer lönsamt på sikt. Det kan handla om att bränslepriserna går upp, att det införs skatter på koldioxid och FN:s organ IMO som kommer med krav 2050 på kraftigt reducerade utsläpp från fartygssektorn, säger Michael Razola, en av projektledarna på Wallenius Marine.
Sjöfarten ska finansiera fond för att bli fossilfri
Att frakta gods på sjön anses vara mer energisnålt än att göra det på land, men då sjöfarten står för 90 procent av världsfrakten i dag ansvarar den för mer än två procent av världens samlade utsläpp. Den internationella sjöfartsnäringen presenterade nyligen planer på en global forsknings- och utvecklingsfond för att möjliggöra fossilfri sjöfart.
Enligt förslaget ska den internationella handelsflottan bidra till fonden med minst fem miljarder dollar, cirka 50 miljarder kronor, över en tioårsperiod.
– Den största utmaningen framöver är att få med sig transportköparna, för det måste löna sig att ställa om till grönt, säger Fredrik Larsson, miljö- och klimatansvarig Svensk sjöfart.