Transportstyrelsen uppger för SVT att man fick in de första rapporterna från civilt flyg i södra Sverige om att GPS-navigeringssystemet slagits ut, den 18:e december förra året. Planen får istället förlita sig på markbaserad navigering.
Följande dagar sker vad som nu beskrivs som den största störningen mot GPS-system i Östersjöområdet. Utöver Sverige drabbas delar av Finland, Danmark, Tyskland, Polen och de baltiska länderna.
Kulmen sker på juldagen och annandagen och ännu på nyårsdagen ser det ut att kvarstå vissa störningar, enligt sajten GPSJAM.
Ryssland pekas ut
Enligt överstelöjtnant Joakim Paasikivi vid Försvarshögskolan är det sannolikt att det är Ryssland som står bakom sabotaget, även om det inte är klarlagt.
– Att man från rysk sida stört kommunikation uppe i norr vid skydd av Murmansk, eller för att störa Nato-övningar – det är gammalt. Det här är nytt – och stort, säger Joakim Paasikivi.
Så vad får Ryssland ut av den här typen av attacker?
– Jag tror att det här är en del i den ryska metoden att försöka påverka oss inom så kallas hybridkrigföring, det vill säga att man hela tiden håller sig på en nivå lägre än konflikt. Jag tror att det kan vara ett sätt för Ryssland att skapa osäkerhet och visa styrka, säger Joakim Paasikivi.
Ryska utrikesministeriet uppger att deras Östersjöflottas enhet för elektronisk krigföring övat framgångsrikt med 100 soldater och ett 20-tal militära enheter i Kaliningrad dagarna innan jul.
Målet har varit att undertrycka vad man kallar ”fiendens navigering och radiokommunikation”. Både civila och militära mål ska ha ingått i övningen.
Svenska försvarets radioanstalt, FRA, vill i nuläget inte kommentera störningarna för SVT, men Transportstyrelsen bekräftar anmälningar om störningar från flygtrafiken.
– Sverige har inte påverkats så mycket, men vi följer situationen noggrant, säger Johan Westin, flyginspektör på Transportstyrelsen.