Foto: TT

Sveriges riksdagspartier: Så arbetar vi med sociala medier

Uppdaterad
Publicerad

Två frågor ställdes till alla riksdagspartierna: ”1. Hur jobbar ni med era sociala medier-kanaler?” och ”2. Har ni några Facebooksidor, utöver era verifierade kanaler, som är kopplade till partiet?” Här är deras svar.

Liberalerna (Eric Aronson, pressekreterare):

  1. Vi har ett antal mål med vårt arbete i sociala medier – att prata med och lyssna på våra väljare, att sprida vår politik, att lyfta fram våra politiska företrädare, att göra specifika kampanjer, etc. Detta gör vi genom partiets plattformar, främst Facebook, Twitter och Instagram, och våra företrädares egna kanaler, med hjälp av text, grafik, film och spridning av nyheter.  
  2. Vi har en officiell Facebook-sida för partiet, och ett stort antal lokala sidor för kommuner, regioner och landsting, samt de personliga sidorna, där vi bidrar med innehåll och strategiskt stöd.
SVT granskar anonyma Facebooksidor

Socialdemokraterna (Klara Linder, digital kommunikatör):

  1. Vi vill med våra sociala medier finnas där svenska folket finns. Vi arbetar främst med eget content och rörlig bild. Vi producerar nytt och vill gärna att vårt content ska vara något inte hittar i traditionella medier.  
  2. De flesta statsråd har egna Facebook-sidor men dessa är administrerade av deras staber.

Centern (Emma Fahlstedt, content manager):

  1. Vi jobbar aktivt med våra sociala kanaler, de är en viktig plattform för oss att möta väljare och prata politik. Vi prioriterar att svara och ta debatten på våra sociala medie-kanaler, bland annat gör vi regelbundet live-sändningar med våra företrädare.  
  2. Nej.

Miljöpartiet (Henrik Svensson Karlsson, kommunikationschef):

  1. Vi lägger fokus på främst tre plattformar. Facebook, Twitter och Instagram. Dessa fungerar ju på olika sätt och fyller därför olika syften i kommunikationen med våra målgrupper och hur vi når dem. Vi möter också olika målgrupper beroende på val av plattform. Vi utforskar just nu hur vi kan använda video lite mer i våra sociala kanaler. Kortfattat använder vi vår Facebook-kanal som engagemangskapare i våra frågor och möter sympatisörer som är politiskt nyfikna. På twitter har vi en mer opinionsbildande kanal och vi möter snarare insatta opinionsbildare än den breda väljarskaran. Instagram är ett snabbt och visuellt medium där vi låter människor komma lite närmare och försöker inspirera och engagera inom våra frågor och för vår politik.  
  2. De allra flesta av våra främsta företrädare och många av våra lokala föreningar har sidor på Facebook. Vi har även en sida som heter “Miljöpartiet i media”.

Vänsterpartiet (Åsa Örtengren, pressekreterare):

  1. Vi använder framför allt Facebook, men även Instagram och Twitter. På Facebook lägger vi upp dels debattartiklar och nyheter, men även engagerande kampanjer och bilder. Instagram fungerar lite som en bakom kulisserna, det vardagliga politiska arbetet tillsammans med anpassat kampanjmaterial, medan twitter är en lämplig kanal för debattartiklar och pressmeddelanden.  
  2. Vi använder oss sällan av parallella kampanjsidor/konton. I valrörelsen 2014 hade vi tex Du vet att du jobbar som timvikarie när... för att lyfta vad vi vill göra åt dåliga arbetsvillkor och osäkra anställningar. Idag har vi Hjärta Välfärd där vi lyfter välfärdsfrågor, engagerande bilder varvat med debattartiklar och fakta om hur vinstdriven välfärd är slöseri med skattemedel och stjälper mer än det hjälper.

Sverigedemokraterna (Joakim Wallerstein,kommunikationschef):

  1. Sociala kanaler är mycket viktiga för oss, då vi inte alltid har tolkningsföreträde kan vi få ut vårt budskap där.  
  2. Det finns andra sidor som vi kan hjälpa med material, annars har vi Sverigedemokraterna och Jimmie Åkesson. Jag kan inte säga vilka de andra sidorna är.

Kristdemokraterna (Helena Klange, pressekreterare):

  1. Det är vi på pressavdelningen som ansvarar för vår närvaro. Facebook är vår huvudkanal, och så även på twitter och lite på snapchat. Facebook är den viktigaste kanalen idag, de flesta finns där, även de unga, även om man inte tror det.  
  2. Inte idag. Det ska alltid gå att se att det är kd som är avsändare.

Moderaterna (Charlie Forsberg, pressekreterare)

  1. Det är en plattform för att skapa delaktighet och dialog med människor om Sveriges utmaningar och vår politik. Sociala medier är en naturlig del av vår kommunikation. Det ska vara enkelt att ta del av vad vi tycker och gör för att Sverige ska få en ny regering.  
  2. På Facebook har vi en sida för partiet och en för partiledaren. För oss är det självklart att uppmuntra våra förbund, organisationer, nätverk och företrädare att vara närvarande på sociala medier. Det är en viktig plats för oss att samtala om hur exempelvis jobben kan bli fler och tryggheten större i Sverige.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT granskar anonyma Facebooksidor

Mer i ämnet