Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hur funkar egentligen reduktionsplikten och varför har den blivit ett sådant dilemma för regeringen? SVT:s reporter förklarar. Foto: Clara Zahui

Tidöpartierna överens om sänkt reduktionsplikt

Uppdaterad
Publicerad

Vid årsskiftet kommer reduktionsplikten att sänkas till 6 procent för både bensin och diesel. Det har Tidöpartierna kommit överens om inför SVT:s partiledardebatt i kväll, erfar SVT Nyheter.

– Vi ser det som en stor seger, säger Sverigedemokraternas miljöpolitiske talesperson Martin Kinnunen.

Reduktionsplikten är en lag som tvingar företag som säljer bensin och diesel att se till att utsläppen av fossila bränslen minskar. Det görs bland annat genom att blanda i biobränsle i tanken.

I regeringsförhandlingarna enades Tidöpartierna om att sänka reduktionsplikten från EU:s högsta nivå till EU:s miniminivå. Men en knäckfråga har varit hur låg inblandningen av biobränsle ska vara.

Statsminister Ulf Kristersson (M) har sagt att den ska ner på EU:s lägstanivå, vilket regeringen definierat till 6 procent. SD:s tolkning har varit noll procent.

Kan bli 5,50 kronor billigare

Nu har partierna alltså kommit överens om att det blir 6 procent för både bensin och diesel. Den nya lägre nivån ska gälla under mandatperioden och gör att det kan bli ungefär 5,50 kronor billigare per liter diesel att tanka 2024 jämfört med om reduktionsplikten behållits på beslutad nivå, enligt partiernas beräkning.

Trots att SD gärna hade velat se en sänkning till noll procent säger partiets miljöpolitiske talesperson Martin Kinnunen att partiet är nöjt. 6 procent är en bra nivå, menar han.

– Vi ser det som en stor seger.

Klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari är för tillfället inte tillgänglig för en intervju, men säger i en skriftlig kommentar till SVT Nyheter att ”de svenska klimatmålen ligger fast och nyckeln till klimatomställningen är att öka Sveriges fossilfria elproduktion.”

”Enbart destruktiv för hushållens ekonomi”

Enligt Energimyndigheten är reduktionsplikten det viktigaste styrmedlet för att Sverige ska nå målet till 2030 om att minska utsläppen från inrikes transporter med minst 70 procent. Enligt Naturvårdsverket skulle en omfattande sänkning av reduktionsplikten på diesel och bensin innebära att klimatmålet inte kommer att nås.

I DN debatt skriver Tidöpartierna att utsläppen från biltrafiken måste fortsätta minska i snabb takt men att reduktionsplikten inte är en effektiv åtgärd för att främja omställning, “utan enbart destruktiv för hushållens ekonomi”.

Fakta: Så stor är reduktionsplikten

I dagsläget ligger reduktionsplikten på diesel på 30,5 procent och 7,8 procent för bensin, samma som 2022. Den årliga upptrappningen av reduktionsplikten pausades av den förra regeringen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.