Under tidiga fredagskvällen uppgav Swedbank att det tekniska felet var löst.
Kommentarsfälten på Swedbanks sociala medier fylldes snabbt av upprörda kunder som undrade vad som hänt med deras konton. Ibland stod saldot på flera hundratusentals kronor minus.
SVT var i kontakt med flera personer som drabbats av problemen. Vissa kunder rapporterade även att det inte gick att göra överföringar eller betalningar. Något som skulle kunna innebära extra stora problem eftersom många räkningar ska betalas under månadsslutet.
Uppdatering orsaken
Swedbank redan på torsdagskvällen att man drabbats av en it-störning.
”Vårt kundcenter är hårt belastat pga störningen. Vi beklagar det och gör allt vi kan för att avsätta resurser för att vara så tillgängliga som möjligt” skrev Unni Jerndal på Swedbanks presstjänst till SVT Nyheter och fortsatte:
”Det tekniska fel som har uppstått i samband med en uppdatering av våra system är identifierat och vi arbetar för fullt med att lösa det. Vi har inte någon prognos just nu – men vi jobbar systematiskt. Detta kan ta lite tid att rätta till.”
Banken medelande samtidigt att kunderna kan känna sig trygga med att pengarna är säkra. Den som har lidit ekonomisk skada av det inträffade uppmanas höra av sig till Swedbank.
Swish påverkas
Även betalningstjänsten Swish påverkades av driftstörningen, det skrev tjänsten på sin sajt: ”Just nu förekommer en driftstörning hos Swedbank och Sparbankerna som kan påverka Swish-betalningar till och från denna bank.”