I en promemoria från regeringen föreslås nya restriktioner för företag som bedriver långväga kolletivtrafik om smittspridningen förvärras ytterligare.
På tåg- och bussresor som överstiger 150 kilometer ska antalet passagerare begränsas ”på ett sätt som är säkert från smittskyddssynpunkt”, enligt förslaget.
I samma PM öppnar regeringen också för att buss- och tågbolagen ska kunna använda vaccinationsbevis för att undvika sådana restriktioner. Det ska i så fall vara upp till aktörerna som bedriver kollektivtrafiken om man vill använda sig av en sådan lösning.
– Överlag tycker vi att det är positivt med covidpass, men hur det skulle fungera hos oss rent logistiskt måste vi fundera på, säger Tobbe Lundell, presschef på SJ.
Påverka punktligheten
SJ beskriver införandet av covidbevis som en stor utmaning och ser framförallt kontroller av resenärer som en potentiell svårighet.
– Det skulle ta väldigt mycket tid och det skulle påverka punktligheten i avgångarna, och det är ingenting vi kan riskera, säger Tobbe Lundell.
Även tågbolaget Vy är försiktigt positiva till att använda sig av covidbevis i verksamheten och säger att det ”är tänkbart” att använda sig av en sådan lösning.
– En positiv aspekt är att antalet platser ombord inte behöver reduceras om vaccinationsbevis tillämpas, säger presschefen Roger Norman.
Konfliktsituationer
Samtidigt skulle krav på vaccinbevis kunna innebära stora utmaningar i kontakten med passagerarna, uppger tågbolaget.
– Det finns en klar risk för ökade konfliktsituationer med resande som inte är vaccinerade.
Precis som SJ lyfter de också kontrollen och risken för förseningar som en svårighet.
– Att ha personal som kontrollerar vid varje dörr på ett tåg kommer vara orealistiskt. Det skulle också skapa väldiga förseningar då varje stopp skulle försena varje tåg vid varje station. Det kräver mer tankekraft att skapa realistiska planer för en sådan hantering, säger Roger Norman.
SVT har också varit i kontakt med tågbolaget MTRX som uppger att man ännu inte tagit ställning i frågan.