Det handlar om ny järnväg för tåg som ska gå i upp till 320 kilometer i timmen mellan Stockholm, Göteborg och Malmö, totalt ska det kosta 140 miljarder kronor. På en presskonferens i Almedalen igår presenterades planen.
– Det här är en stor ambitionshöjning, sade Jan Björklund (FP), partiledare.
SVT har gått igenom underlaget till satsningen på höghastighetståg, och det visar sig att utredarna ifrågasätter nyttan med projektet. Bland annat skriver de ”Utbyggnaden bedöms vara svagt lönsam” och att ”klimatnyttan av banan är begränsad och som klimatåtgärd mycket dyr”.
Borg har ändrat åsikt
Det är Trafikverket som på uppdrag av Näringsdepartementet utrett frågan. Men det är inte bara utredarna som har funderat kring lönsamheten. Så sent som för två år sedan gjorde även finansministern det.
– Att bygga sciencefiction-tåg som går på magneträls mellan Stockholm, Göteborg och Malmö är robust olönsamt, sade Anders Borg (M) då.
I dag ser han dock annorlunda på saken.
– Alternativet hade varit att höja kapaciteten i befintliga stambanor och det hade kostat nästan lika mycket, så det här är väl avvägt, säger Anders Borg nu.
Största investering som gjorts
En som tidigare utrett frågan är Lars Hultkrantz, professor i Nationalekonomi vid Örebro Universitet.
– Tittar man på ekonomin i det hela finns det anledning att vara ganska orolig. Det här är den absolut största investeringen som gjorts i Sverige, den kostar tio gånger mer än Göta kanal. 140 miljarder sprätter man inte bara iväg utan vidare, utan att det får konsekvenser för andra offentliga utgifter, säger han.