Teliakunder med hemliga nummer ska inte gå att hitta via nummerupplysningsföretag – men från juli till september har de gått att hitta för vem som helst.
Felet upptäcktes den 22 september och har enligt Telia rättats till. Men drabbade kunder fick information om händelsen först under förra veckan.
”Det innebär att numren – tillhörande extraanslutningar i ditt abonnemang – har varit synligt tillsammans med namn och adress”, skriver Telia i ett brev till kunder som har drabbats.
– Det rör sig om drygt 30 000 kunder med hemligt nummer. Ett 100-tal av dessa är kunder som även har skyddad identitet, men i de fallen så har ingen annan personlig information varit synlig, säger Irene Krohn, presschef på Telia.
Anmält till PTS
Enligt Telia är bakgrunden till incidenten ett tekniskt fel som uppstod i samband med en uppdatering av det system som hanterar deras mobilnummer.
– Vid det här tekniska felet ändrades hemliga nummer till vanliga nummer vilket innebar att de kom med i informationen som vi skickar till nummerupplysningsföretagen. Det är en kombination av ett tekniskt fel och att vi har brustit i våra rutiner och processer, säger presschefen.
”Då numren varit tillgängliga via nummerupplysningsföretag är rekommendationen att du efter denna händelse är uppmärksam på hur detta har eller kan påverka dig”, skriver Telia till kunderna och erbjuder nytt nummer till de som vill.
Telia har anmält händelsen som en personuppgiftsincident till Post- och telestyrelsen, PTS.
Vet du mer? Tipsa SVT:s granskande reportrar.