Effective Communication har en diger lista med kunder, som Telia, Tele2, Fortum, Eon och Svenska Postkodlotteriet.
– Vi har valt att pausa samarbetet med dem. Vi går nu igenom vilket manus man följer och hur man bemöter kunderna om man till exempel får ett nej, säger Svenska Postkodlotteriets presschef Roger Magnergård.
Han säger att han inte känner igen att Effective Communication har använt aggressiva metoder, men menar att uppgifterna om det är mycket bekymrande. Därav pausen.
– Det är ett av flera bolag som vi använder oss av. Vi använder dock bara Effective Communications Stockholmskontor, inte det som finns i Barcelona. För oss är det jätteviktigt att jobba med bolag och personal som är nära våra kunder, där vi kan följa upp eventuella brister, säger han.
”Samarbete i tio år – nöjda”
Varken Eon, Fortum, Telia eller Tele2 pausar eller avslutar samarbetet med Effective Communication.
– Vi har haft ett samarbete med Effective Communication i snart tio år som vi är nöjda med. Vi har en dialog med dem och jag vet att de gör en utredning. Så vi kommer ta del av den, men just nu fortsätter vi vårt samarbete, säger Fredrik Hallstan, kommunikationschef på Tele2.
– Det här är ju naturligtvis skrämmande uppgifter, men våra upplevelser har bara varit positiva. Det finns lite olika bilder av vad som hänt och för oss känns det förhastat att pausa samarbetet, säger Fortums presschef Elin Tibell.
Inlett en utredning
Även Telia har en bra upplevelse av Effective communication.
– Vi ser naturligtvis mycket allvarligt på de uppgifter som framkommit i media. Vi har kontakt med Effective communication som inlett en utredning för att ta reda på vad som har hänt. Resultatet av den och hur de agerar på de uppgifter som framkommer, avgör hur vi väljer att agera framåt, säger Irene Irène Krohn, pressansvarig på Telia.
Eon vill inte kommentera DN:s granskning och säger att det i nuläget inte är aktuellt att avbryta samarbetet med företaget.
– Vi har kontroll över vår försäljning, vi levererar kontaktlistor, lyssnar på inspelade samtal om det behövs och vi har en ansvarig som kvalitetssäkrar, säger Björn Persson på Eon:s pressjour.
SVT söker Effective Communication.