Fredrik Hallstan, kommunikationschef Tele2

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Vi har kvar dem som leverantör” – Fredrik Hallstan på Tele 2 om samarbetet med telemarketingbolaget som S brutit med efter avslöjanden om deras säljmetoder. Foto: SVT

Telemarketingbolaget Effective Communication uppges tillsätta utredning – efter avslöjande om säljmetoder

Uppdaterad
Publicerad

Efter Dagens Nyheters avslöjande kring telemarketingbolaget Effective Communication och anklagelserna om deras aggressiva försäljning av Socialdemokraternas lotter uppges företaget nu ha tillsatt en utredning. Det säger flera av Effective Communications andra kunder som SVT har pratat med.

Effective Communication har en diger lista med kunder, som Telia, Tele2, Fortum, Eon och Svenska Postkodlotteriet.

– Vi har valt att pausa samarbetet med dem. Vi går nu igenom vilket manus man följer och hur man bemöter kunderna om man till exempel får ett nej, säger Svenska Postkodlotteriets presschef Roger Magnergård.

Socialdemokraternas lotter

Han säger att han inte känner igen att Effective Communication har använt aggressiva metoder, men menar att uppgifterna om det är mycket bekymrande. Därav pausen.

– Det är ett av flera bolag som vi använder oss av. Vi använder dock bara Effective Communications Stockholmskontor, inte det som finns i Barcelona. För oss är det jätteviktigt att jobba med bolag och personal som är nära våra kunder, där vi kan följa upp eventuella brister, säger han.

”Samarbete i tio år – nöjda”

Varken Eon, Fortum, Telia eller Tele2 pausar eller avslutar samarbetet med Effective Communication.

– Vi har haft ett samarbete med Effective Communication i snart tio år som vi är nöjda med. Vi har en dialog med dem och jag vet att de gör en utredning. Så vi kommer ta del av den, men just nu fortsätter vi vårt samarbete, säger Fredrik Hallstan, kommunikationschef på Tele2.

– Det här är ju naturligtvis skrämmande uppgifter, men våra upplevelser har bara varit positiva. Det finns lite olika bilder av vad som hänt och för oss känns det förhastat att pausa samarbetet, säger Fortums presschef Elin Tibell.

Inlett en utredning

Även Telia har en bra upplevelse av Effective communication.

– Vi ser naturligtvis mycket allvarligt på de uppgifter som framkommit i media. Vi har kontakt med Effective communication som inlett en utredning för att ta reda på vad som har hänt. Resultatet av den och hur de agerar på de uppgifter som framkommer, avgör hur vi väljer att agera framåt, säger Irene Irène Krohn, pressansvarig på Telia.

Eon vill inte kommentera DN:s granskning och säger att det i nuläget inte är aktuellt att avbryta samarbetet med företaget.

– Vi har kontroll över vår försäljning, vi levererar kontaktlistor, lyssnar på inspelade samtal om det behövs och vi har en ansvarig som kvalitetssäkrar, säger Björn Persson på Eon:s pressjour.

SVT söker Effective Communication.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Socialdemokraternas lotter

Mer i ämnet