Våren 2022 besökte en köpare som vill vara anonym Teslas visningsrum i Göteborg. Han ville köpa en Tesla Model Y, men bara om den hann komma i god tid innan elbilsbonusen sänktes. Han försäkrades både där i lokalen och via mejl om att den skulle levereras i maj eller som senast den första veckan i juni.
Men när den avtalade leveransen närmade sig fick han ett mejl om att bilen inte skulle komma förrän i oktober.
– Då kontaktade jag dem direkt och sade att jag ville häva köpet, säger köparen till SVT.
”Du har ju skrivit på”
Det gick till slut, men handpenningen höll de inne med.
– Jag pratade med någon som läste avtalet innantill, “du har ju skrivit på det här”. De hävdade att de hade rätt att behålla beställningskostnaden, men jag vet att det inte stämmer så jag sade att jag skulle anmäla det till ARN, säger köparen.
Bara någon dag efter att anmälan kommit in till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, ringde någon från Tesla upp och handpenningen betalades tillbaka.
Och det är inte ovanligt att företag försöker hävda att deras egna avtal står över lagen.
– Många företag anser att de har egna garantivillkor, och tror att de är tillräckliga. Men det är de inte, säger Christine Fransholm, konsumentvägledare på Sveriges Konsumenter.
Sveriges konsumenter äger tidningen Råd & Rön. Tesla har hamnat på tidningens ”svarta lista” över företag som brutit mot konsumentlagstiftningen. Hör varför i videon.
Hur ska man göra om man hamnar i klinch med stora företag? Hör konsumentvägledaren i videon.