Allt fler svenskar väljer att skaffa husbil. För många är det förknippat med ledighet och semester. Men det kan också vara förenligt med stora risker – eller i värsta fall ren livsfara.
Trafikverket har genomfört och filmat tester på två sorters husbilar. I testen har husbilarna utsatts för vad som motsvarar en frontalkrock med en personbil i 90 kilometer i timmen. Både förare och passagerare riskerar att omkomma eller skada sig allvarligt.
– Bilen ”bottnar ur” så att krafterna förs över till förare och passagerare i stället för att det är husbilen som tar hand om krafterna. Det andra är att det är lösa föremål som kommer som projektiler i husbilen, säger Maria Krafft.
Sämre skydd än personbilar
Enligt Matteo Rizzi, trafiksäkerhetsanalytiker på Trafikverket, blir skadan så stor att varken krockkuddar eller bälte hjälper.
– Ratten kommer mot föraren i hög hastighet och hela framdelen kollapsar, säger han.
Mellan åren 2014-2018 omkom sex personer i olyckor med husbil. Jämfört med antalet körda mil är antalet omkomna i husbil i paritet med hur det ser ut för personbilar.
– Personbilar krocktestas med både frontal- och sidokrockar och klarar av de här krafterna. Det ser vi inte alls att den här husbilen gör. Du skulle klara dig bättre i en personbil än i en husbil, säger Maria Krafft.
Går för långsamt
Maria Krafft menar att säkerhetsutvecklingen kring andra typer av fordon går mycket snabbare än när det gäller husbilar. Enligt Trafikverket är 84 procent av husbilarna på dagens marknad byggda på samma grund som husbilarna i testet.
– När det gäller personbilar går utvecklingen med rasande takt. I en modern bil i dag har du en halverad dödsrisk jämfört med för tio år sedan. Vi ser inte den utvecklingen på samma sätt inom den här fordonstypen.
SVT Nyheter har sökt representanter för Husvagnsbranschens riksförbund, som avböjt att kommentera testet.
Se filmen från Trafikverkets test här.