Har partiledarna blivit influencers?
Det – och huruvida likes på Facebook och Instagram kan omsättas i röster på valdagen – är ämnet för onsdagens avsnitt av ”Politikbyrån”. Enligt David Orlic, tidigare vice vd på pr-byrån Prime samt rådgivare till Socialdemokraterna i valrörelserna 2014 och 2018, är det solklart att sociala medier kommer att trumfa traditionella medier när valrörelsen drar i gång på allvar om ett år.
– Man säger alltid att de kommer vara viktigare än någonsin men den här gången stämmer det, för den viktigaste mediekanalen i valrörelsen 2022 kommer inte vara ”Ekot” eller ”Agenda”. Det kommer vara Instagram-kontot Dyngbaggegalan, säger han i ”Politikbyrån”.
Vad har fått dig att dra den slutsatsen?
– För att det är så många som inte tar del av nyheter eller politik via etablerade medier utan via sociala medier och där finns det i dag humorkonton med väldigt många följare som dagligen postar politiskt innehåll med en helt annan twist.
”Ebba Busch okrönta drottningen av meme”
Om hans spaning stämmer kommer det också bli allt viktigare att partiledare och andra politiker har så kallat ”memetiskt kapital”.
– Det är konsten att posta innehåll som människor vill driva med, reproducera och skratta åt. Vi lever i meme-kulturens tidevarv och den som behärskar förmågan att bli ett meme kommer till slut få all makt i världen.
Vilka partiledare är bäst på memes?
– Jag tycker att statsministern gjorde ett bra jobb i helgen när han la ut en bild från årets första dopp, det spreds väldigt snabbt av olika memekonton, säger David Orlic och tillägger:
– Men den okrönta drottningen av meme i svensk politik är ju KD-ledaren Ebba Busch.
”Inte en garanti för framgångar på valdagen”
Marie Grusell, medieforskare vid Göteborgs universitet och expert på sociala medier, vill dock tona ner betydelsen av sociala medier.
– En exponering på sociala medier är verkligen inte en garanti för framgångar på valdagen, säger hon i ”Politikbyrån”.
Man kan inte omsätta interaktioner och engagemang i röster?
– Frågar du mig skulle jag säga nej. Pratar du med en pr-byrå är det inte helt omöjligt att de kanske säger någonting helt annat. Bygger man upp relationer med väljare finns det väl en chans att det kan ge utdelning men jag skulle inte vilja säga att sociala medier per se ger fler röster.
Politikbyråns andra avsnitt ”Like-jägarna” handlar om huruvida partiledarna blivit influencers och om likes på Facebook och Instagram kan omsättas i röster på valdagen. Se hela avsnittet här på SVT Play.